Recensie – Hij Is Van Mij

Recensie – Hij Is Van MijHij is van mij by Chinouk Thijssen
Published by Scelta publishing on September 23rd 2015
Pages: 272

Had ik deze baan maar nooit gekregen.Had ik Arthur maar nooit ontmoet.Helaas kunnen we dit soort dingen alleen achteraf zeggen.
Wanneer Zara in de winkel Next View komt te werken ontmoet ze Arthur. Hij is leuk, charmant en geeft haar alle aandacht. Haar verliefdheid is niet tegen te houden, maar Arthur heeft meer aanbidders. Sommige gaan wel heel ver om hun doel te bereiken: Zara uit de weg werken.Ze heeft het gevoel dat ze continu in de gaten wordt gehouden, en wanneer een van haar collega’s vermist lijkt te zijn, wordt Zara al snel als verdachte aangewezen.

Ik kwijlde al weken, al dan niet maanden bij het idee aan dit boek van Chinouk Thijssen. Toen ik Chinouk twee keer in 1 week (!) ontmoette, was ze zo lief om mij een recensie-exemplaar te geven in ruil voor een (eerlijke) recensie en ik nam hem lekker mee op vakantie. Ik had al hoge verwachtingen door het enthousiasme van Chinouk zelf en door schrijfster Jen Minkman (van onder andere Het Laatste Licht), dus het kon twee kanten op vallen: heel goed, zoals ik verwachtte, of een echte tegenvaller.

Ik verwachtte een spannende (YA)thriller voor op vakantie waar ik door heen zou vliegen en die me weer even met beide benen op de grond zou laten staan. Dat is gelukt: en hoe! Ik las hem in 1 ruk uit, het kostte me een paar uur op de tuinstoel voor de voortent van de caravan, maar toen was hij uit! En ik had er zeker geen spijt van!

Allereerst wil ik zeggen dat Chinouk heerlijk schrijft. Haar schrijfstijl is luchtig en licht, wat bijzonder is voor een thriller, want vaak zijn deze juist heel duister geschreven. Hierdoor vond ik het typisch een YA-thriller (wat het officieel ook is), want het is spannend, maar het laat doorschemeren dat er meer is dan alleen de spannende gebeurtenissen uit het verhaal. Het leven er omheen gaat ook gewoon door. Door levendige en hippe taal te gebruiken in het boek sluit het perfect aan bij YA-lezers.

Het verhaal is geschreven in twee perspectieven: die van Zara, het hoofdpersonage, en door een (aan het begin nog) onbekend personage. Door het boek heen merk je wat voor rol dat personage gaat spelen en ik merkte helaas ook al snel wie het was. Ik had het leuker gevonden als het nog iets langer geheim had gebleven. Toch vind ik wel dat het tweede perspectief wat toevoegt aan het verhaal: je gaat veel meer op de details letten doordat je ziet wat de ander doet.

Zara is een herkenbaar personage. Ik denk dat heel veel meiden zich in haar kunnen verplaatsen, want ze is onzeker, maar weet eigenlijk wel precies wat ze wil. Ze heeft flink wat te verduren gehad in haar jeugd, maar ze probeert zo goed als het kan een nieuw leven op te bouwen. Ik vergat wel vaak dat ze pas 18 jaar was (mijn eigen leeftijd) want ik zie mezelf bijvoorbeeld niet solliciteren op een vacature van manager in een kledingwinkel, ik zou eerder een medewerker in de winkel zijn. Maar goed, dat is bijzaak.

Zoals ik al eerder zei, vloog ik door het boek heen. Het is een groot lettertype en het boek is niet heel dik, maar ook het goede verhaal en de fijne schrijfstijl hielpen hier goed aan mee. Chinouk weet goed de angst van Zara door de letters heen te laten voelen en ik kan me goed voorstellen dat je net als Zara niet meer weet wie je kan vertrouwen en wie niet. Nu wist ik al snel hoe de vork in de steel zat, maar toch had ik mijn twijfels bij verschillende personages en dat is de kracht van een goede thriller!

Het einde is echt fenomenaal. Ik zou je graag van alles er over willen vertellen, maar dat ga ik niet doen. Ik zeg alleen dat Chinouk eindelijk eens de ballen heeft als schrijver om het (naar mijn mening) eens goed af te ronden en daar ben ik haar enorm dankbaar voor. Wat een goede keuze heeft ze gemaakt!

Voor een volwassenenthriller is dit boek misschien iets te makkelijk, maar als YA-thriller is dit een meer dan volwaardig boek. Ik trek een halve ster af van mijn recensie, omdat het voor mij best voorspelbaar was, maar verder vond ik dit boek helemaal geweldig. Voor elke YA-lezer of beginnend thriller-lezer een dikke aanrader, maar eigenlijk ook als je op zoek bent naar een spannend boek. Binnenkort kunnen we helemaal niet meer om Chinouk heen, want ik verwacht dat zij het nog flink zal maken in de schrijverswereld!