Blogtour Boek Recensie

Recensie – Het Zwembad [Blogtour]

Recensie – Het Zwembad [Blogtour]Het zwembad by Libby Page, Anna Livestro
Published by A.W. Bruna on May 29th 2018
Pages: 288

Rosemary woont al haar hele leven in de Londense wijk Brixton. Maar haar buurt is onherkenbaar veranderd; de bibliotheek waar ze vroeger werkte werd gesloten, de kruidenier die iedereen kende is nu een trendy bar en haar geliefde man, George, is overleden. Wat haar vooral nog plezier brengt, is zwemmen.

Kate is net verhuisd en voelt zich alleen in de grote stad. Ze is begonnen met haar eerste baan voor een lokale krant. Als het buitenzwembad van Brixton met sluiting wordt bedreigd, weet Kate dat dit een kans is op een goed verhaal. Rosemary weet dat dit het moment is waarop ze ook haar laatste strohalm kan verliezen.

De twee besluiten zich samen in te zetten voor het behoud van deze belangrijke plek in de wijk. Want het zwembad is meer dan alleen een plaats waar gezwommen wordt. Door hun actie laten Kate en Rosemary zien wat de waarde is van gemeenschap en van verbondenheid, en tonen zij hoe heel gewone mensen zich sterk kunnen maken voor datgene waar hun hart ligt.

Het zwembad in Brixton, wat al een begrip is sinds de jaren ’30, moet sluiten. Buurtbewoners zijn het er niet mee eens, aangezien ze er graag zwemmen, maar als locatie is het geschikter als sportcentrum. De bejaarde Rosemary kan hier niet mee leven en maakt een eigen campagne tegen de komst van dit centrum, door middel van handgeschreven briefjes die ze kopieert in de bibliotheek. Dat is wanneer de baas van Kate, die werkt voor de lokale krant, het verhaal oppikt en Kate daar op af stuurt. Kate heeft al in geen jaren gezwommen en voelt zich niet op haar gemak bij het zwembad, maar als ze de hulp van Rosemary wil gebruiken, moet ze haar angsten overwinnen.

Het Zwembad, waarvan wordt beloofd dat het de roman van deze zomer is, is het debuut van Libby Page. Het sluit natuurlijk perfect aan bij het warme weer, de zomer, dat eraan komt. Door de letters heen is de zomer ook te voelen, zelfs als het regent of als de gebeurtenissen in het boek niet altijd even leuk zijn. Het maakt het boek een ideale roman om bij weg te dromen in het zonnetje.

Page heeft haar meeste kracht gelegd bij de karakters in dit boek. Je leert Kate en Rosemary en de andere personages steeds beter kennen, al lees je maar heel kort over sommige mensen. Hierdoor krijg je het gevoel dat je door de straten loopt van Brixton, dat je de mensen zo de hand kan schudden, of een knuffel kunt geven. Want dat is absoluut wat je wil na het lezen van dit boek: je sluit de personages compleet in je hart. Het is hartverwarmend, emotioneel, maar vooral ontzettend mooi.

Het boek leest heerlijk vlot, iets wat toch wel belangrijk is bij een zomerse roman, en binnen no-time heb je het boek dus ook uitgelezen. Dat betekent niet dat het boek geen inhoud heeft of heel licht is – zeer zeker niet. Het is juist een fantastisch, diepgaand boek zonder overdreven zwaar te worden, geschreven vanuit een ogenschijnlijk makkelijk startpunt: de sluiting van een buurtzwembad.

Het Zwembad is eigenlijk onmisbaar bij jóuw zwembad: dit verhaal sluit je met een aantal bladzijden al in je hart en neemt je mee door de straten van Brixton en de levens van de bewoners. Ontroerend, hartverwarmend, maar vooral gewoon ontzettend mooi. Een absolute aanrader voor deze zomer!