Recensie – Het Zwarte Hart

Recensie – Het Zwarte HartHet zwarte hart by Stephanie Garber
on October 17th 2016
Pages: 368

De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de knappe maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkste voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan een ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige Meester van Caraval haar vindt en er doden vallen...

Het is toch gewoon geweldig dat uitgeverij Luitingh-Sijthoff het voor elkaar heeft gekregen om dit boek eerder te mogen publiceren dan het originele boek (Caraval)? En dat ik dit boek dan nog als recensie-exemplaar mocht lezen, was natuurlijk helemaal tof! De cover is echt prachtig, de kleuren springen er uit en je blijft er maar naar kijken. Het enige waar ik aan twijfelde, was de titel, want waarom was Caraval niet gewoon overgenomen? Hier hoopte ik in het boek achter te komen.

Het boek begint heel tof, met de brieven die Scarlett stuurt aan meester Legende, de ‘baas’ van Caraval. Je merkt meteen in welke setting het boek zich afspeelt: het is niet iets als de huidige tijd. Het lijkt wel of we terug in de tijd zijn gegaan, op het eiland waar Scarlett en Tella wonen. Ik vond dit in ieder geval een prachtige opening van het verhaal en de toon is meteen gezet. Natuurlijk weet je dat Scarlett uit eindelijk ‘ja’ zal zeggen op haar uitnodiging, maar je kunt je niet voorstellen wat er daarna allemaal gaat gebeuren.

Scarlett is erg verantwoordelijk en voorzichtig, vooral als het gaat om haar zusje Tella. Dit kan soms wat overdreven zijn, maar ik begreep het wel. Hun vader heeft nog al losse handjes en Scarlett wil het liefste iedereen in veiligheid brengen. Tella daarintegen is eerder losgeslagen en lijkt wat kinderlijk, maar ze heeft gelukkig niet het verstand van een poffertje. Ze houdt gewoon iets meer van risico’s dan Scarlett.

Ook aan leuke heren is in dit boek geen gebrek: we worden al vanaf het begin vergezeld door de onuitstaanbare, enorm leuke Julian, een zeeman die wel met hen mee wil naar Caraval. Tella flikflooit wat met Julian, Scarlett is verloofd met een graaf die ze nog nooit heeft gezien en Legende blijft een mysterie: wie moet je als lezer nou kiezen? Aan het einde van het boek wist ik het wel!

Het mooiste aan dit boek is dat Garber ervoor zorgt dat je zelf helemaal in het spel van Caraval zit. Je durft niemand meer te vertrouwen, elk feitje lijkt onbetrouwbaar te zijn. Je gelooft je eigen ogen en fantasie niet meer, alles vloeit in elkaar over. Legende en zijn ‘medewerkers’ benoemen het maar al te graag: dit is niet echt, het is allemaal een spel. Maar ik twijfelde de hele tijd!

Het eindigt met een boem en een knal, het gaat zo snel en er gebeurt zo snel dat je er duizelig van wordt. Heerlijk vind ik dat, de ontzetting wat een boek bij me los kan maken. Ik heb dus ondertussen een nieuwe boekencrush gevonden! Maar nog steeds, ook nu ik het boek dichtgeslagen heb, vertrouw ik niemand. Ik zou het boek nogmaals moeten lezen om verborgen aanwijzingen te vinden, want het kan niet zo zijn dat ik dit spel heb verloren. Absoluut niet.

Dit boek is voor mij heel uniek, vol fantasie en vol misleidende spelletjes. Het geeft je het gevoel alsof je op een magische kermis bent beland, met duizenden mensen die je niet kent, maar jou wel lijken te kennen. Het is spannend, soms zelfs een beetje eng, maar er zit ook flink wat romantiek en humor in. Een verhaal over magie (of toch niet?!), zussenliefde en verkeerd vertrouwen. Het was voor mij één van de beste boeken die ik ooit las en ik raad het aan IEDEREEN aan. Wanneer komt deel 2? I NEED IT! <3