Recensie – Het Verhaal Van Four

Recensie – Het Verhaal Van FourHet verhaal van Four by Veronica Roth, Maria Postema
Published by Van Goor on September 17th 2014
Pages: 192

Het verhaal van Four geeft een kijk in het leven van Four (Tobias) uit de Divergent-serie.
Veronica Roth onthult hierin nieuwe feiten en fascinerende details over deze hoofdrolspeler. Zijn verleden, zijn eigen inwijding en zijn gedachten over de nieuwe Onverschrokkene Tris Prior komen aan het licht in dit prachtig uitgegeven collector’s item.
Het verhaal van Four is een bundel van vier e-novelles.

Het is sowieso een voorrecht om nog één kleine glimp van futuristisch Chicago op te mogen vangen. Roth schrijft met zoveel gevoel over de wereld van Divergent, dat je het gevoel krijgt dat je thuis komt als je een van de boeken openslaat. Four, een van de belangrijkste personages uit  de Divergent-trilogie neemt je (veel te kort) mee in zijn leven. Je leest hoe hij overstapte van Zelfverloochening naar Onverschrokkenheid, hoe hij de inwijding doorliep, hoe hij daar begon met werken en hoe hij Tris ontmoette.

Veronica Roth heeft een bijzonder effect op mij. Vanaf het eerste woord zuigt ze me het verhaal in en laat me niet meer los. Aan de ene kant ben ik blij dat dit niet zo’n heel dik boek was, aangezien ik met de andere drie boeken gewoon géén leven heb gehad drie dagen lang. Ik kon ze niet wegleggen en dat resulteerde in lezen-eten-slapen, en zo voorts. Ik kan haar boeken gewoon niet wegleggen, echt helemaal niet. Aan de andere kant vind ik het vreselijk dat dit boek zo dun was, want ik had graag nog veel meer willen lezen over Four.

Het gekke is dat ik even een grote vraag had die ik nu niet hier zal stellen (in verband met spoilers), maar die me nogsteeds bezighoudt. Voor mijn gevoel is er namelijk een grote fout gemaakt en ik kon het helaas niet loslaten de rest van het verhaal. Het leek erop alsof een gebeurtenis eigenlijk niet paste in de chronologie van het verhaal en dit was erg jammer. Vandaar dat ik dus maar vier sterren heb gegeven.

Ik raad je aan om eerst de drie boeken uit de Divergent-trilogie te lezen en daarna pas deze prequel. Ookal speelt het zich af voor de gebeurtenissen uit Divergent, dan nog denk ik niet dat je dit boek zal begrijpen als je de trilogie niet gelezen hebt. Het Verhaal Van Four is een aanvulling op de trilogie, maar niet noodzakelijk. Het is gewoon een leuk extraatje.

Het boek is eigenlijk veel te kort. Het laat maar korte scènes lezen die bij lange na niet alles zijn wat ik wil weten. Ik wil gewoon de gehele trilogie vanuit Four zijn perspectief. En vanuit die van Caleb bijvoorbeeld. En nog vanuit de andere facties. Ik wil gewoon meer. Meer. Meer! Meeeeer!!