Recensie – Het Meisje In De Trein

Recensie – Het Meisje In De TreinHet meisje in de trein by Paula Hawkins, Miebeth van Horn
Published by A.W. Bruna on May 6th 2015
Pages: 360

Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was.
Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat 'Jess' vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

Dit zou de thriller zijn van deze zomer: ‘iets wat je gelezen zou moeten hebben’, ‘de nieuwe Gone Girl’  en ‘beste boek wat ik dit jaar las’ zag ik overal voorbij vliegen. Mijn verwachtingen waren dus extreem hoog. Ik bedoel: Gone Girl?! Dat was een van de beste boeken die ik vorig jaar las. Dus ja, dan moet dit toch wel ook in de smaak vallen? Eh, dat viel een beetje tegen…

Mijn aantekeningen van het begin zijn letterlijk: ‘wow, dit is best wel saai’. En dat was het ook. Ik vond Rachel geen fijn personage, want ik kon me amper inleven in haar. Heel eerlijk gezegd vond ik haar gewoon een zeurderige alcoholist die geen hulp durft te zoeken en alle hulp afslaat die ze aangereikt krijgt. Sorry daarvoor.

Ik wachtte de hele tijd op de grote plottwist die zou komen, maar die kwam eigenlijk niet. Dat zou het verhaal een stuk hoger getilt hebben, want nu was het gewoon vrij vlak. Ik wist serieus vlak na de moord al wie de dader was, zo doorzichtig was het.

Je weet eigenlijk niet wie je kunt vertrouwen in het boek. Als je nog geen idee hebt van de dader, dan kan het boek erg verwarrend zijn! En daarnaast vond ik het erg vervelend dat Jess & Jason en Megan & Scott steeds werden afgewisseld qua namen, want dat maakte het verwarrend en het leek of het allemaal verschillende mensen waren. Dat Rachels brein nou zo werkt, betekent niet meteen dat ons brein ook zo werkt.

De laatste 50 bladzijden waren eindelijk een beetje goed, met wat spanning en sensatie. Maar uit eindelijk is zelfs het einde niet goed uitgewerkt en ging het veel te snel in de epiloog. Erg jammer.

Ik vond het boek echt niet vreselijk, maar de titels die hij nu krijgt verdient hij zeker weten niet. Ik geef het boek uit eindelijk drie sterren, omdat ik het boek wel redelijk oké vond, maar echt niet bijzonder.