Recensie – Het Laatste Licht

Magic old sepia clock in the sky
Recensie – Het Laatste LichtHet Laatste Licht by Jen Minkman
Published by Dutch Venture Publishing on December 17th 2015
Pages: 270

Als Moira haar zus en broer helpt bij een Wicca-ritueel tijdens Halloween, verwacht ze niet dat hun bezwering ook echt zal werken. Ze komen in een mysterieus landschap terecht dat mijlenver weg lijkt van de steencirkel Meini Hirion in Wales waar ze met hun ritueel zijn begonnen. Natuurlijk moet het wel een illusie zijn... maar de knappe, donkerharige jongen die Moira tijdens haar trance ontmoet kan ze niet zomaar als droom wegwuiven. Hayko, de geheimzinnige vreemdeling, duikt daarna nacht na nacht weer op in haar dromen. Een vreemde kracht lijkt haar steeds weer terug te trekken naar het dromenland uit haar visioen, en de dingen die ze daar ziet beginnen steeds meer op nachtmerries te lijken. Maar waar Moira zich het meeste zorgen om maakt is niet dat ze in haar dromen met allerlei monsters en engelen moet vechten; het is het besef dat ze verliefd begint te worden op een jongen die helemaal niet bestaat. Wat als je echt kunt vallen voor de man van je dromen?"

Ik vind het altijd een bijzonder extraatje als ik een boek lees van een auteur die ik ken. Nu ben in aangesloten bij het Dutch Venture Publishing-recensententeam en mocht ik Het Laatste Licht al als ebook lezen, maar toen ik Jen ontmoette wist ik het zeker: ik moest en zou haar boek in mijn kast hebben staan. Ik vind Jen een geweldig persoon en alleen daarom gunde ik het haar al, maar daarbij klonk het boek me goed in de oren!

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een beetje sceptisch was, want ik ben niet zo thuis in het paranormale YA-genre. Ik weet niet goed wat ik er van moet verwachten en ik kan ook nooit goed inschatten hoe eng ik een boek ga vinden (ik ben nog al bangig aangelegd). Het was dus wel een uitdaging om het boek te starten, maar de achterkant sprak me aan en ik wilde het gewoon een kans geven.

Het boek begint al eigenaardig, naar het enge toe, door een gek ritueel op Halloween. Ik dacht dat het een beetje cliché ging worden (ik bedoel: het is natuurlijk wel Halloween…), maar gelukkig viel dat reuze mee toen bleek wat er tijdens het ritueel gebeurde. En vanaf daar vouwt het verhaal zich verder open! Het wordt door het boek heen flink spannend, en naar het einde toe neemt de spanning wat meer af en wordt er veel meer ingespeeld op je gevoel. Heel knap gedaan, want zo blijf je het hele boek geboeid.

Het tofste aan dit boek is hoe het dagelijks leven van de hoofdpersoon Moira in het verhaal is verweven. In veel boeken merk je dat door een gebeurtenis er niet meer gekeken wordt naar hoe het thuis gaat of hoe het met andere vrienden gaat, maar Jen heeft dit er heel mooi in verwerkt. Natuurlijk zitten we met verschillende romantische lijnen (ik zal verder mijn mond houden!), waarbij het toch van belang is dat er niet alleen gekeken wordt naar de droomwereld, maar ook naar de echte wereld. Ik vond dat de romantiek in de droomwereld wel heel erg snel ging, dat kon ik wat moeilijk bevatten, maar de romantiek in de echte wereld ging op een goed tempo verder.

De personages zijn niet uniek, maar zeker memorabel. Moira is een leuk, doodnormaal meisje. Geen kick-ass, heldhaftige bla bla, nee, ze is gewoon zichzelf. Ik denk dat ik dat het leukste aan haar vind, niets stijgt haar naar de bol. Dai, haar broer, vind ik echt een schatje en ik zou het liefst een verhaal over hem willen, want ik denk dat hij dat gewoon verdient. Hij staat altijd voor Moira klaar en weet altijd precies wat hij moet zeggen, wat een goede broer!

Het einde van het verhaal is heel sterk gedaan. Je komt pas op de helft van het boek er achter dat er meer is dan dat we nu denken en stukje bij beetje kom je er achter wat dit is, samen met Moira. Niemand weet wat er is en het lijkt bijna een detective hoe dit gemaakt is. Daarnaast is Jens schrijfstijl heel tof: helder en relaxed. Zo maakt ze het spannend, maar vertelt ze wel elk detail. Het is net het gevoel van thuiskomen met een boek van Jen Minkman.

Toegegeven: dit is niet het beste boek wat ik las dit jaar. Misschien ligt het aan het genre, of wilde ik er toch meer elementen in verwerkt zien, het zij zo. Wel heb ik heel erg genoten van dit verhaal en juist door deze relaxte manier van schrijven wil ik meer boeken van Jen en in het paranormale YA-genre oppakken, want ik vond dit gewoon heel erg leuk. Een aanrader, dat staat vast, en Jen mag trots zijn op haar goede boek!