Recensie – Het Geheugenboek

Recensie – Het GeheugenboekHet geheugenboek by Lara Avery
Published by Luitingh-Sijthoff on April 1th 2017
Pages: 381
Koop bij Bol.com

Ze zeggen dat ik alles zal vergeten. Dus schrijf ik om te herinneren…
De ambitieuze Sammie McCoy weet precies wat ze wil: met de hoogste cijfers haar eindexamen halen en dan het kleine plaatsje waar ze woont voorgoed de rug toekeren. Niets zal haar van haar plannen afbrengen. Dus ook niet de diagnose dat ze een zeldzame ziekte heeft die haar herinneringen van haar zal stelen. En zo wordt het geheugenboek geboren. Sammie schrijft aan haar toekomstige zelf: over waar ze haar studieboeken opbergt, op wie ze verliefd is, wie haar hart heeft gebroken en over Cooper, een oude vriend van vroeger die er alles aan doet haar aan het lachen te maken, en haar tot het einde toe te steunen...

Sammie traint zich rot om naar de universiteit van haar dromen te gaan. Haar hart ligt bij debatteren en ze doet er alles aan om hier volledig in uit te blinken. Ze heeft zichzelf altijd een beetje afgezonderd van de rest, ze heeft zogenaamde ‘typisch-Sammie-tics’. Van die dingen waarvan een ander zou zeggen: ‘Oh, dat is typisch Sammie’. Helaas voor Sammie zijn de tics niet zo onschuldig als ze alvorens dacht en al snel wordt er NPC geconstateerd: Niemann Pick Type C. Doordat verkeerde cholesterol zich ophoopt in haar lever en milt, verstoren haar hersenen. Eerst wil ze dat niemand het weet, maar uiteindelijk moet ze wel: ze kan steeds minder onthouden. In dit boek lees je wat Sammie opschrijft om niet te vergeten, zodat ze altijd terug kan lezen als ze iets niet meer weet.

Dit boek heeft natuurlijk meteen een lading over zich: er zijn veel YA boeken met een ziekte of aandoening en ze worden vaak over één kam geschoren. Vaak komen de verwijten als ‘gemaakt zielig’ en ‘overdreven’ naar boven drijven. Het kan voor een boek in dit genre dus lastig zijn om zich staande te houden in deze beweging, maar met een gemiddelde score van 4.1 uit 5 sterren lijkt dit boek hier niet zoveel moeite mee te hebben.

Het grote voordeel met dit boek is dat Sammie voor veel lezers zich met haar kunnen identificeren. Ze is stil en kil aan de buitenkant, ambitieus en doelgericht, maar ook onzeker en een beetje verlegen. Van binnen, wat je als lezer dus wat meer meekrijgt, heeft ze een klein hartje en is ze best wel bang voor wat er komen gaat. Het is het voor de lezer fijn om te lezen dat ze niet volledig van steen is.

Op het midden van het verhaal zit een groot gevoels-keerpunt. Geen echte gebeurtenissen, maar het verhaal slaat om. De eerste helft van het boek richt zich vooral op NPC, de ziekte van Sammie, maar de tweede helft van het verhaal richt zich meer op romantiek. Dit doet het verhaal niet altijd ten goede. Als het verhaal zich meer richtte op de ziekte en hoe Sammie hiermee omging, was het waarschijnlijk een stuk geloofwaardiger geweest.

Het einde laat vele lezers verslagen achter, deze mening deel ik niet volledig. Het einde was abrupt en leek onafgerond, maar het is te verklaren. ‘Het Geheugenboek’ is inderdaad voor lezers van ‘The Fault In Our Stars’ en ‘Everything, Everything’ en hij kan zeker tippen aan deze zogenoemde grote namen. Niet alles was even goed uitgewerkt, maar zeker een verhaal dat je zal raken en wat je niet snel zal vergeten.