Recensie – Het Betoverde Land Achter De Kleerkast

Recensie – Het Betoverde Land Achter De KleerkastHet betoverde land achter de kleerkast by C.S. Lewis, Madeleine van den Bovenkamp-Gordeau
Published by Callenbach on September 1th 2000
Pages: 157

Vier kinderen, Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan uit logeren in het geheimzinnige, grote huis van een oude professor. Als ze op de eerste dag samen liet huls gaan verkennen, zien ze een grote, oude kleerkast staan in een lege kamer. Lucy verstopt zich ijl de kleerkast. Tot haar schrik zit er helemaal geen achterkant in de kast! Ze loopt zomaar een ander land binnen, waar een lantaarnpaal schijnt, midden in een sneeuwlandschap ontmoet Lucy een vriendelijke faun, meneer Tumnus. Ze gaat bij hem op bezoek en blijft ook eten. Als ze weer terug komt door de kast in haar eigen wereld, geloven haar broers en zus niets van haar verhaal. Maar op een dag maken ze precies hetzelfde mee als Lucy. En niet voor niets! In het land Narnia is een strijd aan de gang, waar de kinderen bij worden betrokken. Samen niet Aslan vechten ze tegen de Witte Tovenares. Het lijkt erop dat hun avonturen slecht aflopen, maar Aslan is veel machtiger dan iemand had kunnen denken ...

Het bekendste boek van Narnia was aan de beurt! Met nog minder bladzijden dan de vorige was ik hier ook razendsnel doorheen! Ik heb de film een aantal jaar terug gezien, dus ik wist het verhaal nog vaag, maar niet goed genoeg om het boek erdoor te laten leiden.

In de chronologische volgorde ben ik er achter gekomen dat de boeken niets met elkaar te maken hebben in het begin. Het vorige boek ging over Digory en Polly, dit boek gaat over Peter, Susan, Edmund en Lucy. Later kom je er achter hoe deze verhalen met elkaar verbonden zijn. Ik ben echt helemaal fan van Lucy, wat een schatje is dat zeg! En eigenlijk gebeuren alle gebeurtenissen dankzij haar! Wat een geweldig meisje, echt waar.

Het boek leest iets makkelijker weg dan de vorige, maar nog steeds is het taalgebruik wat minder en de gebeurtenissen slapjes. Ik kan in één zin alle gebeurtenissen uit het boek opnoemen, wat ik wel jammer vind. Toch is het boek vermakelijk en kijk ik uit naar de volgende delen, die ik snel ga lezen. Ook de films wil ik graag zien, aangezien daar volgensmij wat dingen bijverzonnen zijn, wat de spanning wel zal opvoeren.