Recensie – Harry Potter En De Vuurbeker

Recensie – Harry Potter En De VuurbekerHarry Potter en de Vuurbeker by J.K. Rowling, Wiebe Buddingh'
Published by De Harmonie on December 4th 2000
Pages: 547

Zoals ieder jaar brengt Harry Potter de zomervakantie door bij zijn vreselijke oom en tante, waar de sfeer dit jaar extra gespannen is doordat hun verwende zoontje Dirk op dieet is. Harry kan dan ook niet wachten tot hij terug mag naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, om aan zijn vierde jaar te beginnen.Maar voor het zover is, wordt hij door de familie Wemel op spectaculaire wijze bij de Duffelingen opgehaald om mee te gaan naar de finale van het WK Zwerkbal.Harry weet dan nog niet, dat er dat jaar op Zweinstein een nog groter en spannender evenement zal plaatsvinden, waarbij ook leerlingen van buitenlandse toverscholen vertegenwoordigd zullen zijn. Ondanks alle opwinding en magische gebeurtenissen probeert hij zich toch op zijn lessen te concentreren. Ondertussen zijn er allerlei tekenen die erop wijzen dat Voldemort, met behulp van Duistere tovenaars weer aan kracht begint te winnen. De angst dat Hij Die Niet Genoemd Mag Worden opnieuw zal toeslaan wordt steeds groter...

Het begin van dit boek vond ik wat traag. Ja, alweer. Ik weet niet wat het is met de Harry Potter boeken, maar ik vind het gewoon erg lastig om er in te komen. Het begin bij de Duffelingen vind ik vaak niet echt interessant (weinig spanning) en ookal was de familie Wemel er nu om ons tijdens die vakantie te vermaken, dan nog was er iets wat me tegenhield om verder te lezen. Ook wordt er tijdens de Zwerkbalwedstrijd een hele hoop nieuwe personages geïntroduceerd en ik vond het maar lastig om ze uit elkaar te houden. Op de één of andere manier vond ik vooral Ludo Bazuyn en Barto Krenck (twee hele verschillende personages) erg lastig uit elkaar te houden. Ik kon me van beide mannen geen voorstelling maken.

Als Harry eenmaal weer op zijn veilige haven Zweinstein is aangekomen, wordt het voor mij allemaal al iets leuker. Dan nog had ik best veel moeite met doorlezen, pas na de eerste opdracht van het Toernooi werd het voor mij wat makkelijker. Ik vond de nieuwe personages wel erg leuk, zoals Dolleman. Hij was echt één van mijn favorietjes uit het boek tot ik het einde van het boek las.

De karakters zijn erg gegroeid in dit boek en dan heb ik het met name over Harry, Ron en Hermelien. Ze krijgen voor het eerst echt fikse ruzies en je merkt in alles dat ze ouder worden. Ze maken wat serieuzere beslissingen en de beslissingen van een ander komen ook werkelijk aan bij hem of haar. Dat vond ik erg mooi om te zien.

Het Toernooi, waar dit hele boek om draait, is natuurlijk al fantastisch vertolkt in de films, maar toch vond ik het boek een heel stuk beter. Je krijgt in het boek veel meer achtergrondinformatie en ook het Toernooi zelf is veel uitgebreider dan in de films. Gelukkig maar!

Het einde wat Rowling hier heeft geschreven is gewoon niet goed voor mijn hart. De laatste 50 tot 100 bladzijden zat ik op het puntje van mijn stoel met het boek dicht tegen mijn neus aan gedrukt omdat ik het zo spannend vond. Rowling is echt een meester in het maken van ontknopingen!

Toch ben ik niet zo hooked zoals vele andere lezers zijn aan deze serie. Ik weet niet hoe het komt, ik vind de films echt fantastisch, maar de boeken houden me niet altijd goed genoeg in zijn greep. Misschien komt het door de vertaling die me niet helemaal ligt (die námen, oh my…), dus ik ga hem zeker nog eens proberen in het Engels, maar verder weet ik het ook niet. Ik hoop alleen dat de volgende drie boeken me niet meer teleur stellen!