Recensie – Harry Potter En De Geheime Kamer

Recensie – Harry Potter En De Geheime KamerHarry Potter en de Geheime Kamer by J.K. Rowling
Published by De Harmonie on November 1th 2000
Pages: 254

Na een verschrikkelijke vakantie bij zijn gemene oom en tante gaat Harry Potter naar de tweede klas van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Het blijkt echter een hele heksentoer te zijn om daar te komen, zodat Harry en zijn vriend Ron ten slotte in een vliegende auto naar school gaan.Na alle avonturen van het eerste schooljaar denkt Harry zich rustig aan zijn lessen Toverdranken, Verweer tegen de Zwarte Kunsten en zijn favoriete sport Zwerkbal te kunnen wijden, maar niets blijkt minder waar. Een mysterieuze stem roept hem, er vinden aanslagen plaats en Harry ontdekt een wel heel bijzonder dagboek.

Ik begon De Geheime Kamer met goede moed. Ik las boek één (Harry Potter En De Steen Der Wijzen) al eerder en die vond ik best leuk, dus ik besloot om door te lezen. Ik heb wel alle films al gezien, die ik overigens helemaal geweldig vind, dus als echte fan vond ik dat ik nu de boeken maar eens moest gaan lezen. Zo gezegd, zo gedaan.

Het begin viel eigenlijk al niet lekker bij mij, want het was een beetje traag. Rowling is een ster in het opbouwen van spanning, alleen de aanloop was in dit boek net iets te lang. Je leert in het begin een belangrijk personage uit het verhaal kennen, namelijk Dobby, de Huis-elf van de familie Malfidus (ja, die van Draco dus)! In het film wordt hij neergezet als een redelijk irriant wezentje, zeker aan het begin, maar in het boek niet! Ik moet zeggen dat het lezen van het boek na een film toch wel voordelen heeft…

De karakters zijn oké. Natuurlijk is Harry geweldig en Ron en Hermelien ook en Albus en Sneep. Ja oké, sommige karakters zijn echt heel goed. Maar ook heel veel zijn zó jammer! We leren in dit boek Professor Lockhart kennen, een vrij irritante professor die veel te maken krijgt met Harry. Ik vond hem gewoon écht niet leuk. En Draco is (naast Voldemort) de schurk van het verhaal, maar hij is niet goed uitgewerkt. Noem het een 2D-schurk: hij is ten álle tijden een schurk. Dat vond ik erg tegenvallen, aangezien niemand áltijd gemeen kan zijn. Draco is ook een (fictief) persoon met gevoel en dergelijke, dus waarom wordt dat nooit eens laten zien? Er zijn genoeg momenten dat Harry en Draco elkaar alleen ontmoeten en stel nou eens dat Draco daar had laten zien dat hij ook een hart heeft? Dat zou hem volgens mij zoveel extra schurk-punten geven!

Maar natuurlijk was niet alles slecht aan dit boek. Ik bedoel, het is een Harry Potter boek! J.K. Rowling heeft een epische serie geschreven waar weinig schrijvers aan kunnen tippen. Ik hou van Harry en Hermelien en Ron en Hagrid, vooral Hagrid, en Perkamentus… De wereld is fantastisch gecreëerd en het verhaal wordt zo levendig geschreven dat het moeilijk maakt om het boek weg te leggen.

Harry Potter is een boekenreeks die je gelezen moet hebben en waar iedereen van zal genieten. Al is dit boek niet mijn favoriet uit de serie, dan nog zijn er weinig boeken die ik zo leuk vind als deze!