Recensie – Grens

Recensie – GrensGrens by Wim Geysen
Published by Van Halewyck on Oktober 1th 2016
Pages: 288

Sofie staat bij de kruidenier. Ze wil net haar bestelling doorgeven als ze plots de man achter zich herkent. In paniek rent ze de winkel uit. De nietsvermoedende man achter haar schrikt van haar reactie. Tot het ook bij hem begint te dagen …
Met deze ontmoeting begint Grens, een aangrijpend verhaal over een verloren vriendschap, liefde, waarden en onuitgesproken geheimen, seksualiteit en de schaduwkant ervan. Grens neemt de lezer mee in de wereld van Sofie, die misbruikt werd toen ze negen was. Tegelijk maak je ook kennis met Ruben, de pleger. Die beseft – nu hij zelf een dochter heeft – wat hij op zijn zeventiende aanrichtte. Net zoals Sofie is ook hij getekend voor het leven.

Ik kreeg de bijna-definitieve versie binnen van Grens, als proefleesexemplaar van de uitgeverij Van Halewyck (een Vlaamse uitgeverij). Hierdoor heb ik geen instagramfoto’s kunnen maken met dit boek (terwijl de cover en echt heel gaaf uit gaat zien!). Ik was wel erg benieuwd, het manuscript was erg dun, maar het onderwerp is erg zwaar. Ik moest er echt mijn bui voor hebben!

Het verhaal is heel bijzonder opgebouwd: je begint bij het nu, wanneer Sofie in de kruidenier staat. Dan ga je zo’n 28 jaar terug in de tijd en ga je met sprongen door Sofie’s jeugd heen, met de bijkomende andere personages: haar broer, en de dader. Ik vind het heel bijzonder om een verhaal over seksueel misbruik eens te lezen vanuit de daders kant, want eigenlijk weet ik daar heel weinig van. Wat drijft iemand nou om zo iets te doen (en dan bedoel ik niet alleen de lust, natuurlijk).

Doordat er zo veel nadruk werd gelegd op de dader, miste ik misschien wel een stukje vanuit het slachtoffer. Ik miste hoe het haar nou écht belemmerde in haar leven na het misbruik, hoe ze na het misbruik haar jonge leventje weer heeft moeten oppakken. Hier was voor mij misschien nog iets meer uit te halen.

Het verhaal gaat enorm snel. Het is aangrijpend, maar het maakt je toch heel nieuwsgierig. Voor de één zal het dichterbij komen dan voor de ander, dus ik kan niet goed zeggen hoe je je na het lezen van dit verhaal voelt. Ik weet wel zeker dat je, na het lezen van dit boek, een stuk wijzer bent geworden en misschien ook wel een stuk bewuster van je omgeving. Hoe veel mensen in je (nabije) omgeving zouden iets dergelijks hebben meegemaakt? Vrijwel geen enkele volwassene durft er (nu nog) over te praten.

Dit verhaal is gekoppeld aan een Vlaams toneelstuk en ik denk dat dit de ultieme manier is om dit boek echt te laten doordringen. Wim Geysen vertelt soms wat droog, ik miste soms het diepe gevoel van de personages, maar ik denk dat dit beeldend als in een toneelstuk veel beter tot zijn recht zal komen. Het boek was voor mij echt een aanrader, al had er meer uitgehaald kunnen worden. Ben je op zoek naar een serieus boek waardoor je misschien wel heel anders naar mensen gaat kijken? Dan moet je dit boek zeker eens proberen! Oh, en als Nederlander moet je natuurlijk wel even door de Vlaamse woorden en uitspraken heen lezen (of leer gelijk een beetje Vlaams!).