Recensie – Gouden Zoon

Recensie – Gouden ZoonGouden Zoon by Pierce Brown
Published by Luitingh-Sijthoff on March 1th 2017
Pages: 539

Als Rode groeide Darrow op in de mijnen diep onder de oppervlakte van Mars, waar hij dag in dag uit zware arbeid verrichtte om de toekomst van de mensheid veilig te stellen. Maar dan ontdekt hij dat de Gemeenschap waarvoor hij zo trouw werkte op leugens is gebouwd.

Darrows volk is bedrogen door zijn eigen meesters, de Gouden - en de enige weg naar vrijheid is een revolutie. Daarom offerde Darrow zichzelf op in naam van het grote goed waarvoor Eo, zijn grote liefde en inspiratiebron, haar eigen leven gaf. Hij werd een Gouden, en infiltreerde in hun bevoorrechte rijk om het van binnenuit te kunnen vernietigen. Als een lam tussen de wolven vindt Darrow vriendschap, respect en zelfs liefde op zijn pad - maar hij roept ook de toorn van machtige tegenstanders over zich af. Om een oorlog te voeren én te winnen die het lot van de complete mensheid kan veranderen, moet Darrow het opnemen tegen verraders, zijn honger naar wraak onderdrukken - en moet hij streven naar het laten opbloeien van hoop in plaats van met geweld in opstand te komen. Hoewel hij nog een lange weg vol gevaar en valstrikken te gaan heeft, voelt Darrow zich steeds verplicht Eo's principes van liefde en gerechtigheid voor ogen te houden om zijn volk te bevrijden. Hij moet voor iets hogers leven.

Darrow is een Rode, vermomd als Gouden. De hoop van het Rode volk rust op de schouders van Darrow, De Maaier. De Gouden gebruiken de Roden als slaven en hingen zijn vrouw op toen zij opkwam voor haar rechten. Hij is ondertussen al vier jaar een Gouden en nog niemand heeft door dat hij eigenlijk een Rode is. Het is nu de tijd voor Darrow om zijn plan in werking te zetten: om de maatschappij van binnen uit te laten vallen. Koste wat het kost.

Rood was aan het begin voor mij niet helemaal fantastisch, maar werd met de bladzijde beter. Logischerwijs ging ik er dus van uit dat Gouden Zoon daardoor meteen goed was. Dit was niet waar. Althans, het was wel steengoed, alleen het begin las erg sloom. Over de eerste helft van het boek deed ik twee maanden, over de tweede helft twee dagen. Vandaar dat ik een beetje een dubbelzinnige recensie plaats vandaag.

Gouden Zoon is net als Rood bijna een informatief boek. Het wordt verkocht als young adult, maar voor de meeste young adults zal dit toch net een stapje (te) hoog zijn. Als niet fervent fantasylezer, maar wel enorme science-fictonlezer was het begin van het boek weer even zoeken naar waar dit in gepast kan worden. Al snel volgt de conclusie: dat is niet mogelijk. Gouden Zoon is een heel genre op zichzelf.

Darrow is een stuk volwassener geworden in dit tweede deel en dat merk je aan alles. Hij gebruikt moeilijkere woorden, is verstandiger en denkt meer over dingen na. Dit neemt, zeker aan het begin, wat vaart uit het verhaal. Pas als je weer volledig gewent bent aan het denken en doen van Darrow, leest het boek sneller. Op de een of andere manier schiet het verhaal vanaf dan vooruit. Zo snel, dat zelfs het omslaan van de bladzijde te veel tijd lijkt te kosten. Het verslavingsniveau van dit verhaal is hoog.

Pierce Brown is een meesterverteller. Hij maakt gebruik van veel details, bijzondere woordkeuzes (nieuwe woorden ook!) en een nadruk op de hiërarchische macht, wat zijn boeken uitermate interessant maken. Het lezen van een Pierce Brown-boek is niet eens ergens mee te vergelijken, het is een hele ervaring op zich. Zelfs al leest het soms niet even makkelijk weg of moet je helemaal weer in het verhaal kruipen, toch laat het je niet meer los. Dat is de echte kracht van dit verhaal.

Gouden Zoon is wat mij betreft nog beter dan Rood, al gaf ik ze beiden evenveel sterren. Dit boek had vijf sterren gekregen als ik aan het begin niet zo worstelde met mijn leeservaring, maar de tweede helft van het boek heeft het meer dan waar gemaakt. Wanneer je gek bent op fantasy, science-fiction of puur Game Of Thrones en net even wat extra’s zoekt, dan is de Rood-trilogie het helemaal. Dit deel was een meesterlijk vervolg in een fantastische serie, met de goede hoop dat Morgenster alleen nog maar beter gaat zijn!