Recensie – Gevarenzone

Recensie – GevarenzoneGevarenzone by Jennefer Mellink
Published by Clavis on July 8th 2016
Pages: 204
two-stars

Pip wil uit huis. Ze heeft voortdurend ruzie met haar moeder, die haar elke dag weer de huid vol scheldt omdat ze gestopt is met haar opleiding. Op een mooie dag in september lijkt alles op zijn pootjes terecht te komen: Pip vindt een leuke baan én een eigen huisje. Maar dat huis is niet zo geweldig als het lijkt. Nadat Pip en haar vrienden een ouijabord hebben gebruikt, gebeuren er allemaal vreemde dingen: spullen verdwijnen of gaan kapot en er gaat zelfs iemand dood, zoals het ouijabord al had voorspeld. Pips nieuwe leven verandert in een regelrechte hel. Wie heeft het op haar voorzien? Is het iemand van haar vrienden die haar in de maling neemt? Zijn het kwade geesten? Of zijn het spoken uit haar verleden?

Clavis was zo lief mij een recensie-exemplaar te sturen (heel erg bedankt!) van dit boek! Ik wilde eigenlijk eerst Gebroken lezen van dezelfde schrijfster, maar soms kun je niet kiezen wat er op je pad komt en toen werd dit dus het eerste boek wat ik van Jennefer Mellink zou lezen. Ik weet dat Gebroken door veel mensen geliefd is, maar ik had een beetje twijfels bij dit boek door de recensies die ik zag binnendruppelen. Met wat twijfel begon ik aan het boek.

Als eerste wil ik het hebben over de bijzondere schrijfstijl van Jennefer. Ze gebruikt korte, snelle zinnen, waardoor het voor mij soms wat houterig overkwam. Daarnaast gebruikt ze vrij veel scheldwoorden (in plaats van gemopper gebruikt ze bijvoorbeeld gekanker, wat voor mij toch wel even slikken was) en ze vervangt veel dialoog door platte tekst. ‘Ze vertelde me dat …’ in plaats van ‘Ze zei:…’. Dit is niet meteen slecht, maar het is wel even wennen.

Het boek is niet erg dik, zo’n 200 bladzijden, waardoor je zou denken dat het verhaal op de achterflap misschien de eerste 20 bladzijden omvat en dat daarna het verhaal verder gaat. Helaas kwam ik tot de conclusie dat de achterflap meer dan de helft van het boek prijsgeeft, waardoor er in dat deel al totaal geen spanning zit. Je weet al dat ze een baan krijgt, een huis en een housewarming, je weet al dat ze met een ouijabord gaan spelen en dat het daarna misloopt. Het is echt jammer dat we dit allemaal al weten, want pas daarna ga je echt het verhaal in voor mijn gevoel.

Pip is een leuk karakter. Lekker stoer, maar durft haar kwetsbare kant soms te tonen. Ik krijg de kriebels van haar vriendin Sanne. Op mij komt ze heel nep over, alsof ze Pip in de maling gaat nemen, maar het was volgens mij de bedoeling van Jennefer om een trouwe vriendin te creëren. Hier ging het dus een beetje mis voor mij, maar dat zou voor een ander ook anders kunnen zijn.

Eigenlijk is het grootste probleem met dit boek dat het veel te plat is. Het had veel uitgebreider gekund. De gebeurtenissen staan voor mijn gevoel los van elkaar (het ouijabord en de thuissituatie bijvoorbeeld) en op het einde wordt dit wel samengevoegd, maar totaal niet logisch. Ze had hier veel meer omheen kunnen verzinnen om het completer te maken, maar dit is dus niet gebeurd. Ook zijn er soms stukken tussendoor, buiten het reguliere verhaal, schuingedrukt, maar deze hadden voor mijn gevoel weinig meerwaarde. Het duurde heel lang voor ik begreep vanuit wie ze geschreven waren en eigenlijk waren ook deze te incompleet om echt het doel te treffen.

Het concept van het boek was zeker goed, maar ik miste gewoon heel veel in de uitwerking. Het is in ieder geval zeker niet de spannende YA-thriller die me op de achterkant beloofd werd, maar ik snap wel dat het zo had kunnen zijn. Ik geef het boek maar twee sterren helaas, al had ik graag meer willen geven. Hopelijk zijn haar andere boeken beter!

two-stars