Recensie – Gekortwiekt

Recensie – GekortwiektGekortwiekt by Debora Elisabeth
Published by Nokomis on November 20th 2016
Pages: 157

“Haar alleen maar zien zorgt ervoor dat het grote gat in mijn borstkas een heel klein stukje dicht lijkt te trekken. Kan zij me helpen? Kan ze een brug bouwen, zodat ik het gat weer over kan steken?”
Ze zijn nieuw op school: Ava en Ab. Bloedmooi, ongrijpbaar en mysterieus. Brian en zijn klasgenoten Jason en Renkse weten niet wat ze van de nieuwkomers moeten denken. Er is iets vreemds met hen beiden aan de hand. Ze zijn een stel, maar Ab heeft er geen problemen mee om andere meisjes op school te verleiden, zelfs Brians ex-vriendin Tara niet.
Brian voelt nog steeds veel voor Tara, maar wordt ook door Ava's kwetsbaarheid en geheimzinnigheid aangetrokken.
Wat Brian niet weet is dat Ava en Ab een geheim verbergen dat nooit bekend mag worden ... een geheim dat de gewone wereld overstijgt.

Eerst wil ik Deborah Elisabeth enorm bedanken voor het beschikbaar stellen van een e-recensie-exemplaar.

Ik heb dit boek veel te lang laten liggen. Daar kan ik meteen mee in huis vallen, want het is echt zo. Ik kreeg dit exemplaar eind november en sindsdien ben ik hem steeds vergeten. Het boekje is erg dun, dus eigenlijk had ik er zo doorheen gelezen, maar ik pakte hem steeds maar niet op. Ik verwachtte dat dit boekje een beetje als Twilight zou zijn: een stel wat nieuw op school komt en totaal ongrijpbaar lijkt te zijn. Wanneer het blijkt dat Ab ook nog eens een ‘geheim heeft wat de gewone wereld overstijgt’, gaat mijn Vampier-radar natuurlijk meteen rinkelen.

Ik vind het altijd lastig om korte verhalen te recenseren. Ab en Ava zijn bijzondere karakters, vooral Ab vond ik erg interessant. Door het wisselende perspectief leer je alle karakters, zo ook Brian en Tara bijvoorbeeld, beter kennen en zie je de situaties vanuit verschillende ogen. Het geeft net een extra draai aan het spannende verhaal. Ik vond vooral Ab erg tof, omdat hij als perfect ‘echt’ personage wordt neergezet: hij lijkt door en door slecht, maar is hij dat wel? En zijn mensen wel volledig goed of slecht?

Het leuke aan dit boek is dat ik het einde niet volledig verwachtte. Het kwam niet totaal onverwachts, maar het nam toch een andere wending dan ik had gedacht. Liefde speelt in dit verhaal een grote rol, iets waar ik natuurlijk niet zo fan van ben als het te veel wordt gebruikt in een paranormaal verhaal, maar ik kon het ergens wel waarderen dit keer. Misschien omdat ik Brian goed begreep, de tweestrijd waar hij zich in bevindt en de moeilijke, maar dappere keuzes die hij maakt.

Gekortwiekt is een fijn verhaal voor tussendoor. Je leest hem binnen no-time weg en het kost je weinig moeite. Ik vond dat de karakters leuk bedacht waren, maar je krijgt door de hoeveelheid aan personages geen enorme band met de karakters. Het plot was deels onverwacht, deels wel verwacht, maar het bleef wel leuk. Zeker de moeite waard om op te pakken, dus.