Recensie – Het Geheim Van Mijn Man

Recensie – Het Geheim Van Mijn ManHet geheim van mijn man by Liane Moriarty, Monique Eggermont
Published by A.W. Bruna on September 29th 2015
Pages: 397

Mijn lieve Cecilia, als je dit leest, ben ik dood.
Stel je voor dat je man een brief aan je heeft geschreven, om te openen na zijn dood. Stel je voor dat die brief zijn diepste, meest donkere geheim bevat, die niet alleen het leven van jullie samen kan kapotmaken, maar ook dat van anderen. En stel je dan eens voor dat je deze brief toevallig vindt terwijl je man nog springlevend is.
Cecilia Fitzpatrick is een succesvolle zakenvrouw, staat voor iedereen klaar en is een toegewijde echtgenote en moeder. Maar die brief gaat alles veranderen, en niet alleen voor haarzelf. Liane Moriarty heeft een pageturner geschreven die je aan het denken zet: over hoe goed je degenen van wie je houdt eigenlijk kent - en hoe goed je jezelf uiteindelijk kent...

Ik wil uitgeverij A.W. Bruna enorm bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar <3

Liane Moriarty is misschien wel de meest genoemde auteur van afgelopen jaar. Ze bestormde ineens de (Nederlandse) bestsellerlijsten en onder de romans is ze niet meer weg te denken. Haar nieuwste boek, Bijna echt gebeurd, komt binnenkort uit, dus in aanloop van dit boek wilde ik graag haar andere boeken lezen.

De cover viel me meteen op: het is vrolijk en kleurrijk. De achterflap daarentegen lijkt eerder een soort thriller-verhaal, een beetje tegenstrijdig dus. Het gaf mij meteen het gevoel dat ik hem MOEST lezen, want ik was enorm nieuwsgierig naar het verhaal.

Je valt het huis van Cecilia binnen en je lijkt je te verschuilen in de kast. Je kijkt mee in het gezin en Liane schrijft dit zo mooi, dat je niet het gevoel meer hebt dat je leest. Het lijkt alsof je gewoon bent opgenomen in het gezin. Het kwam dus ook een beetje als een klap toen in hoofdstuk twee opeens het perspectief wisselde en in hoofdstuk drie wéér, maar gelukkig waren ook deze personages erg fijn. Na wat verwarring kon ik me erg goed vinden in de drie verhalen.

Het boek is eigenlijk een roman, maar ik vond er veel thriller-aspecten in terug. Zo viel het me op dat je toch op het puntje van je stoel blijft zitten rondom het geheim van Jean-Paul. Je weet dat hij iets te verbergen heeft, maar wat? De onthulling kwam sneller dan verwacht en ik was heel bang dat het boek daardoor zijn spanning zou verliezen, maar gelukkig werd het alleen maar spannender.

Dit boek is spannend zonder eng te zijn, mooi zonder sentimenteel te zijn en romantisch zonder klef te zijn. Het boek is in alle opzichten het nét wel, maar mocht je toch je twijfels hebben, dan zal de heerlijke schrijfstijl van Liane je al snel over de streep trekken. Dit boek is heel lekker om zo weg te lezen, maar laat je niet doelloos achter. Nog steeds denk ik geregeld terug aan het verhaal en de personages. Een bijzonder boek, absoluut een aanrader!