Recensie – Gefeliciteerd, Leonard Peacock

Recensie – Gefeliciteerd, Leonard PeacockGefeliciteerd, Leonard Peacock by Matthew Quick
Published by Lemniscaat on January 1st 2016
Pages: 216

Leonard Peacock wordt vandaag achttien. Ouder zal hij niet worden. Vandaag is de dag waarop hij zichzelf van het leven zal beroven met het oude pistool van zijn grootvader.
Maar eerst heeft hij nog een missie te volbrengen. Hij wil de vier belangrijkste mensen in zijn leven een cadeau geven, zodat ze weten dat het niet hun schuld is dat hij er straks niet meer is. En hij moet degene vermoorden die zijn leven tot een hel heeft gemaakt: zijn vroegere beste vriend.
Een geraffineerde psychologische thriller over het leven en de onmogelijke keuzes waar dat leven je soms voor stelt.

Ik wil uitgeverij Lemniscaat enorm bedanken voor een recensie-exemplaar van dit boek!

Leonard Peacock is vandaag jarig. Achttien jaar is hij geworden, een echte mijlpaal. Zeker als hij in zijn achterhoofd houdt dat hij ook niet ouder zal worden dan dat. Niet eens achttien en één dag. Want vandaag maakt Leonard een einde aan zijn leven.

Hij wil dit wel graag goed doen. Hij wil niet dat zijn vier vrienden, zijn vier enige vrienden, het gevoel hebben dat zij iets verkeerd hebben gedaan. Ze weten niet eens dat het Leonard’s verjaardag is, maar dat maakt hem niet uit. Cadeaus geven is toch altijd leuker dan cadeaus krijgen. Als laatste vandaag neemt hij zelf één cadeau: het leven van de jongen die zijn leven zuur heeft gemaakt. En dat allemaal met het oude geweer van zijn opa.

Dit is geen vrolijk boek. Dat is misschien niet de beste manier om een recensie te beginnen, maar het staat er toch. Leonard Peacock viert zijn verjaardag op een heel ongebruikelijke manier en hij neemt de lezer mee naar zijn vier beste vrienden en de dagen dat hij hen leerde kennen. Leonard is open, vriendelijk en realistisch, maar toch zit er een kink in de kabel. De lezer weet namelijk al dat Leonard met een geweer rondloopt om zichzelf en zijn vroegere beste vriend van het leven te beroven.

De reden van zijn misère blijft lang aan de oppervlakte. De woorden en gedachten van Leonard zijn doordrenkt met tranen, puur en ellendig verdriet, maar de echte oorzaak is niet altijd even helder. Pas later in het boek, wanneer Leonard de lezer meer vertrouwd, vertelt hij de echte reden van zijn verdriet. Dit maakt dat de lezer onlosmakelijk verbonden is met Leonard: hij heeft zijn diepste geheimen aan de lezer blootgelegd en hij vertrouwt erop dat de lezer dit niet doorvertelt, zelfs als hij er niet meer is.

Gefeliciteerd, Leonard Peacock zou voor elke middelbare scholier en iedereen ouder dan die leeftijden een belangrijk boek kunnen zijn. Leonard laat zien dat het niet gek is wat je soms denkt en dat het soms zo klaar is als een klontje boter dat het leven gewoon stopt op de dag waar jij voor kiest. Maar bovenal laat Leonard, zonder dat hij het zelf weet, zien dat je nooit alleen bent. Er is altijd een uitweg, altijd een manier om uit deze ellende te komen. Of deze uitweg voor Leonard op tijd kwam, blijft nog maar even in het midden.

Een boek dat je diep laat nadenken over wat het leven echt waard is en hoe verknipt iemand kan denken, maar ook een boek dat je met een goed gevoel dichtklapt. Hoe dat kan? Leonard Peacock legt het je graag uit. Matthew Quick heeft met zijn boek absoluut de spijker op zijn kop geslagen en zal voor iedereen een aanvulling zijn in de mentale boekenkast.