Recensie – GebrokenGebroken by Jennefer Mellink
Published by Clavis on June 1th 2014
Pages: 215

Anna’s zestiende verjaardag loopt uit op een ramp. Tijdens haar feest wordt ze verkracht.
Ze probeert de dader te vinden, maar iedereen in haar omgeving lijkt verdacht.
Zodra ze een spoor heeft gevonden, wordt ze overmeesterd en ontvoerd. Maandenlang zit ze opgesloten in een pikdonkere ruimte.
Als ze eindelijk weet te ontsnappen, heeft ze nog maar één doel: wraak.

Zoals je misschien eerder las, was mijn eerste ontmoeting met de boeken van Jennefer Mellink niet zo goed. Ik las Gevarenzone en vond het helemaal niets. Maar Clavis was zo lief om me Gebroken toe te sturen, om Jennefer zo toch nog een kans te geven. Natuurlijk ben ik Clavis daar sowieso heel dankbaar voor, maar zeker nu ik weet wat ik van Gebroken vond!

Allereerst begint dit boek megaspannend door een proloog zonder naam en toenaam. Je hebt dus geen idee wie dit overkomt. Vervolgens begint Anna’s verhaal: haar zestiende verjaardagsfeestje begint heel leuk, maar het einde is een nachtmerrie. Niemand weet van dit voorval, behalve Anna zelf, en ze is vastberaden om zelf de dader te vinden en te straffen.

Wat dat betreft vond ik Anna misschien een beetje naïef. Ik zou zelf nóóit zo handelen, ik ben een mietje. Ik zou dus erg bang zijn en het vertellen aan iemand die dicht bij me staat. Maar Anna gaat op zoek alsof iemand haar alleen heeft uitgescholden en ze heeft geen idee welk gevaar er op de loer ligt. Dus als ze eenmaal iemand op het spoor heeft, wordt ze ontvoerd.

Ik moet dus zeggen: dit boek is best heftig. Het is een YA, de hoofdpersoon is 16, dus luguber is het bijvoorbeeld niet. Het is mentaal alleen wel erg heftig. Je leest zowel vanuit Anna’s perspectief als uit het perspectief van de dader en dat maakt het extra spannend. Je hebt zelf vast wel een idee wie de dader is en zelfs ik had het tot op 3/4e van het boek niet in de gaten.

Ik wil er verder niet te veel over zeggen, omdat dit boek het beste tot zijn recht komt als je hem ‘blind’ oppakt. Verwacht geen volwassenenthriller, want dat is het niet. Maar het is zeker een goede jongerenthriller en ik denk dat Jennefer Mellink hiermee een veel beter boek heeft geschreven dan bijvoorbeeld Gevarenzone!