Recensie – Finding Audrey

Recensie – Finding AudreyFinding Audrey by Sophie Kinsella
Published by Delacorte Books for Young Readers on June 9th 2015
Pages: 286

An anxiety disorder disrupts fourteen-year-old Audrey’s daily life. She has been making slow but steady progress with Dr. Sarah, but when Audrey meets Linus, her brother’s gaming teammate, she is energized. She connects with him. Audrey can talk through her fears with Linus in a way she’s never been able to do with anyone before. As their friendship deepens and her recovery gains momentum, a sweet romantic connection develops, one that helps not just Audrey but also her entire family.

Ik pakte dit boek al vrij snel na de verschijningsdatum op. Ik zag op BookTube zo veel buitenlandse lezers dit boek lezen en ze waren er allemaal enorm enthousiast over, dus dat wekte mijn aandacht zeker wel. Ook het concept van het boek vind ik erg tof. Ik heb nog niet veel boeken gelezen over mentale stoornissen, dus dit was zeker verfrissend. Het is het eerste YA boek van Sophie Kinsella en aangezien ze een erg goede volwassenenschrijfster is, klonk dit boek nog veelbelovender! Het enige wat me een beetje tegenstond, was dat de omschrijving me liet denken dat er weer een jongen nodig is in het leven van een ziek meisje die haar plotsklaps beter maakt. Hmmhmm, juist.

Het verhaal begint erg leuk. Je leert Audrey’s hele familie kennen en deze karakters zijn goed uitgediept. Ik vond het erg tof om te lezen dat hier het gezin eens serieus realistisch is. Vaak in YA is er een gezin met een lievelingetje en iemand die minder aandacht krijgt, meer niet. Deze verhoudingen gaan zo veel verder, de mensen zijn levensecht en het zou zo een ‘doorsnee familie’ kunnen zijn.

Audrey’s stoornis is heftig en we lezen wel hoe het tot uiting komt, maar later wordt pas uitgelegd hoe ze aan de stoornis is gekomen (wat me uit eindelijk nog steeds niet helemaal duidelijk was, maar goed). Het gekke vind ik dat ik het gevoel krijg dat Audrey door iedereen zielig gevonden wordt. Niemand, zelfs haar psycholoog/psychiater, neemt haar serieus. Haar dokter lijkt haar een beetje af te wimpelen van ‘nou, rust nog maar even goed uit, maar dan moet je echt weer verder met je leven hoor’. Zo van: hallo?! Ze is ziek hoor?!

Linus is erg schattig. Ik vind hem echt wel tof en het is leuk dat hij zo veel aandacht aan Audrey wil geven. Toch geeft dit boek mij weer het gevoel dat liefde het antwoord is op alles. Er moet altijd een jongen aan te pas komen, wil het meisje verder kunnen gaan met haar leven. Dat vind ik een erg stom aspect van YA-boeken. Kom op, dames! Het fijne aan dit boek is wel dat Audrey niet plotseling beter is. Ze gaat twee stappen vooruit, een stap achteruit, enzovoorts. Dit is mooi gedaan, want dit maakt het verhaal een stuk realistischer. Maar toch blijft het me echt dwars zitten dat haar stoornis weggeschreven lijkt te worden als een soort grap.

Kinsella heeft bewezen dat ze een hele goede schrijfster is, maar dat haar YA-verhalen nog niet perfect zijn. En dat hoeft ook zeker niet! Ik vond het verhaal zeker wel leuk om te lezen (en snel ook, twee dagen!), maar het had beter kunnen zijn. Ik zal zeker een volgend boek van haar oppakken om te lezen!