Recensie – Ik Ben Eleanor Oliphant

Recensie – Ik Ben Eleanor OliphantIk ben Eleanor Oliphant by Gail Honeyman, Hien Montijn
Published by Cargo on June 8th 2017
Pages: 384

Eleanor Oliphant heeft haar leven vrij goed onder controle. Ze draagt elke dag dezelfde kleren, eet elke dag dezelfde maaltijd, en koopt elk weekend twee flessen wodka. Met Eleanor Oliphant gaat eigenlijk alles goed. Haar zorgvuldig gestructureerde leven loopt op rolletjes en ze mist niks. Of althans, soms (best wel vaak eigenlijk) is ze eenzaam en zou ze gelukkig willen zijn. Als Eleanor op een dag samen met een collega een oudere man helpt die gevallen is, verandert haar hele leven onverwachts. De muren die haar al zo lang beschermen verdwijnen als sneeuw voor de zon, en ze zal voor het eerst de confrontatie met haar angsten en twijfels aan moeten gaan. Want Eleanor Oliphant weet misschien wel hoe ze moet functioneren, maar ze heeft geen idee hoe ze moet leven.

Eleanor Oliphant heeft haar hele leven overzichtelijk en op de rit. Ze doet elke dag precies hetzelfde als de vorige week. Haar leven is voorspelbaar, maar daardoor weet ze precies wat ze kan verwachten. Haar baan is niet fantastisch, maar ze weet wat ze moet doen en ze kan elke dag hetzelfde doen. Tot ze een nieuwe collega ontmoet en ze, terwijl ze buiten lopen, iemand op straat in elkaar zien zakken. Vanaf dat moment is het leven van Eleanor Oliphant helemaal niet meer zo overzichtelijk en misschien gaat het wel helemaal niet zo goed met haar als dat ze iedereen laat denken (inclusief zichzelf).

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit boek is veel meer dan het aan de hand van de omschrijving lijkt. De omschrijving is wat sumier: Eleanor wordt niet helemaal juist neergezet en hierdoor is het mogelijk dat de lezer begint met een wat sceptische kijk naar haar. Al heel snel in het verhaal is er geen plek meer voor die blik, want Eleanor verovert je hart op alle mogelijke manieren.

Eleanor is een geval apart: ze heeft een manier ontwikkeld waardoor ze zichzelf kan zijn, zonder lasten mee te dragen. Ze gaat elke dag naar haar werk, ze belt elke week met haar moeder, ze drinkt elk weekend een volle fles wodka leeg. Dit geeft haar rust en regelmaat. Haar collega laat haar zien dat niet altijd alles zo vast hoeft te zijn. Dit lijkt aanvankelijk een mooie beslissing en iets waar Eleanor van kan leren, maar door het verhaal heen komt de lezer er steeds meer achter dat Eleanor deze regelmaat niet voor niets heeft opgezet.

Zonder al te veel prijs te geven over het verhaal, is het goed om te weten dat dit verhaal een van de beste romans is die ik in tijden las. Wat begint als een ‘simpel verhaal’, eindigt in een wervelwind van ontwikkelingen en flashbacks. Ik Ben Eleanor Oliphant is honderd procent je aandacht waard, zelfs als je geen romanlezer bent. Young adults kunnen hiervan smullen, maar ook de volwassenenlezer. Bij twijfel: gewoon doen. Ik beloof je dat je geen spijt zal krijgen!