Recensie – Een

Recensie – EenEen by Sarah Crossan, Sabine Mutsaers
Published by Pepper Books on July 4th 2016
Pages: 440

Grace en Tippi zijn een Siamese tweeling van bijna zeventien die niet anders weten dan dat ze samen zijn. Hun leven verandert echter drastisch wanneer ze niet langer thuis les kunnen krijgen, maar naar de lokale middelbare school moeten. Daar ontkomen ze niet aan gestaar en gepest, maar ontdekken ze ook dat anders zijn soms voordelen heeft. Wat ze echter nog niet weten is dat ze een hartverscheurende beslissing moeten nemen; een beslissing die hun leven nog ingrijpender zal veranderen.

Sarah Crossan combineert in Een een vrije versvorm met een prachtig verhaal over identiteit en verbondenheid. Het aangrijpende verhaal en de intuïtieve stijl maken Een tot een toegankelijk en adembenemend boek. Een stijl die je zal overrompelen en een verhaal dat je hart in tweeën breekt.

Fragment

Oké:Tippi en ik vallen in de categorieischiopagus tripus.We hebbentwee hoofden,twee harten,twee stel longen en nieren.We hebben ook vier armen,En één stel volledig functionerende benensinds het derde dunne beentjegecoupeerd isals de staartvan een tentoonstellingshond.Onze ingewanden beginnenaparten vloeien dan samen.En van onderen zijn weéén.Het klinkt misschien als gevangenisstraf,maar wij hebben het beter dan anderen die met de hoofden of hartenaan elkaar zittenof samen maar twee armen hebben.Echt, het valt best mee.

Een is een roman in vrije versvorm over de Siamese tweeling Grace en Tippi. De meiden zij bijna zeventien en hebben, sinds ze kunnen herinneren, thuis les gehad. Door financiële problemen zijn ze gedwongen naar een lokale middelbare school te gaan. Ze zijn wel gewend aan het gestaar en gepest, want dat krijgen ze buiten school ook vaak te horen, maar toch is zo’n middelbare school een heel ander level. Ze doen samen hun best om een plekje in deze school te bemachtigen, maar al snel komen er meer beslissingen op hun weg dan welke kleding ze aan moeten naar hun schooldag.

Het is en blijft bijzonder: een YA-roman in vrije versvorm. Het leest heel anders dan een normaal geschreven roman. Dit is veel intuïtiever, veel losser, en biedt veel meer kansen tot eigen interpretatie. Hierdoor is het wel nodig dat de lezer zijn hoofd bij het boek houdt. Er kan heel snel iets over het hoofd gezien worden, maar er is dus ook veel ruimte voor eigen invulling.

Het verhaal leest ontzettend snel weg. De pagina’s staan niet zo vol met woorden als een regulier boek, dus dat scheelt al in leestijd, maar het verhaal zelf loopt ook goed door. Je bent benieuwd naar het leven van Grace en Tippi, anders zou je dit boek niet oppakken, en het verhaal houdt dit ook zeker in stand. Na een tijdje merk je niet eens meer dat Grace en Tippi hun onderlijf delen, tot er weer een moment komt waar ze tegenaan lopen.

Het mooiste in Een is de zoektocht naar de identiteit van de beide meisjes. Ze leren zichzelf kennen, al delen ze hun stel benen met elkaar. Beide meisjes hebben een ander karakter en ze willen laten zien aan de wereld dat ze verschillen, dat ze twee verschillende identiteiten zijn. Prachtig beschreven, vooral overrompelend en ingrijpend.

Een is een adembenemend boek dat je in één zucht uitleest. Het verhaal nestelt zich ergens in je hersenen, dus na het lezen van dit boek, blijft het je nog lang achtervolgen. Niet alleen door de bijzondere schrijfvorm of de identiteit van de meisjes, maar ook doordat dit boek zo ontzettend puur en eerlijk is. Niets wordt onbeschreven gelaten en daar valt Sarah Crossan echt voor te prijzen. Pak Een op als je dit nog niet gedaan hebt!