Recensie – Een Weeffout In Onze Sterren

Recensie – Een Weeffout In Onze SterrenEen weeffout in onze sterren by John Green, Nan Lenders
Published by Lemniscaat on January 1st 1970
Pages: 256

Hazel werd drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als zieke behandeld te worden. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd - ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn.
Hazel laat Gus kennismaken met haar lievelingsboek: An Imperial Affliction van Peter Van Houten, een roman over een ziek meisje, die midden in een zin eindigt. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar Peter Van Houten om hem te vragen hoe het de personages vergaat nadat het boek is opgehouden. De tocht leidt hen naar Amsterdam, waar de schrijver als een kluizenaar leeft. Hij is in niets wat ze zich van hem hebben voorgesteld. En hun leven neemt een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.
'Ik bezing de tijd die versluiert en onthult, de tijd die je met de doden herenigt, de tijd die als water alles vernietigt wat hij voedt.'Peter Van Houten, An Imperial Affliction

Hét young adult (maar ook voor ‘normal adults’ hoor) van dit moment. Geen fantasy, geen distopische wereld. Gewoon het hier en nu. Gewoon Hazel Grace, gewoon (Au)Gus(tus) Waters. Een heel gewoon verhaal over een meisje wat vecht tegen kanker. Een heel gewoon verhaal over een meisje dat níet depressief is, dat geen vrienden wil maken, omdat ze niemand pijn wil doen en dat vooral niet verliefd wil worden op de charmante Gus. Waarom is dit boek dan eigenlijk niet zo gewoon?
Meeh wát een mooi boek. Echt het was geweldig om (eindelijk) het boek te lezen waar iedereen het steeds over heeft en het was het meer dan waard. Wat een prachtig stukje leven had ik in mijn handen. Mijn leven werd omgesmolten tot een grote brij samen met de lieve Hazel Grace en de enorm charmante Augustus en ik kon echt nergens anders meer aan denken. Green nam mij helemaal in zijn greep met zijn mooie woorden.

Ik weet eigenlijk ook niet wat ik nog meer kan zeggen over dit boek. De plotwendingen (denk aan wat er gebeurt in Amsterdam: de ontmoeting met een belangrijk persoon en het nieuws wat Hazel te horen krijgt van Gus) namen mij helemaal mee en ik heb meerdere malen met tranen in mijn ogen dit boek zitten lezen.

Het was gewoon geweldig. Voor iedereen een aanrader, geen uitzonderingen. Iedereen zou van dit boek kunnen genieten, wat voor genre je normaal gesproken graag leest.