Recensie – Duw Me Weg, Houd Me Vast

Recensie – Duw Me Weg, Houd Me VastDuw me weg, houd me vast by Vanessa Garden
Published by Dutch Venture Publishing on June 1th 2018
Pages: 280

Na de zelfmoord van haar moeder is het leven voor de zeventienjarige Ruby verre van zorgeloos. Ze ontfermt zich over haar broertje en past op haar alcoholische vader. Tijd om tiener te zijn is er niet. Ruby kan de dood van haar moeder niet verwerken en het leven is een strijd. Tot ze Byron ontmoet. De jonge muzikant draagt zijn eigen demonen met zich mee. Toch laat hij zich door niemand voorschrijven hoe hij moet leven… of om moet gaan met de dood.

Hoe meer Byron voor Ruby gaat voelen, hoe meer hij beseft dat hij zijn eigen verleden onder ogen moet komen. Als Byron teruggaat naar zijn geboorteplaats, volgt Ruby hem en ontdekt wat hij al die tijd voor haar verborgen heeft gehouden. Kunnen ze samen het duister overwinnen – of is het beter om elkaar te laten gaan?

Ruby zorgt sinds de plotselinge dood van haar moeder voor haar broertje en eigenlijk ook voor haar alcoholische vader. Echt tijd om te rouwen heeft ze niet, want de rest van het gezin heeft haar nodig om overeind te blijven. Ze sluit zich af voor school, werk en vrienden. De enige die ze nog heeft, is haar beste vriend. Tot ze Bryon steeds vaker tegenkomt en ze met hem in contact raakt. Hij heeft zijn eigen problemen, maar praat daar niet graag over met Ruby. Lukt het hen om elkaar te accepteren en hun eigen problemen aan de kant te zetten?

Dit dunne boekje is Dutch Venture Publishing’s eerste YA contemporary en daardoor was ik meteen geboeid. Vaker geven zijn YA fantasy of dystopian uit of romantische boeken voor volwassenen. Dit was dus een gewaagde sprong en dit boek is ook nog eens geschreven door een buitenlandse auteur. Mijn verwachtingen waren niet torenhoog, maar ze waren zeker aanwezig.

Ruby is een typisch YA-personage: zorgzaam, een klein beetje rebels (tot op zekere hoogte) en gebonden aan haar ‘lot’. Het jammere is dat ze dit ook gewoon blijft. Ze is niet het personage dat grote veranderingen verwacht of aan zou kunnen. Dit boek is juist gebaseerd op een kleine verandering (de introductie van Bryon) die er voor zorgt dat er een aantal dingen veranderen in Ruby’s leven.

De opbloeiende romantiek tussen Ruby en Bryon is leuk, maar zeer geperfectioneerd en niet echt realistisch. Het is een absoluut YA-contemporary-liefdesverhaal. Ietwat zoetsappig, zelfs met de zware lading die zowel Ruby als Bryon met zich meedraagt. Er had veel meer uitgehaald kunnen worden als Bryon een realistisch personage was geweest met meer imperfecties dan alleen ‘zijn demonen’ waarmee hij dealt.

Het verhaal leest gelukkig wel heel fijn weg en het is ook zeker geen straf om hem te lezen. Het is dun en tot op zekere hoogte ook vrij luchtig. Na het lezen van dit boek kom je in ieder geval niet in een ‘ik-heb-zin-om-keihard-te-huilen-bui’. Het grote nadeel met Duw Me Weg, Houd Me Vast is dat het te simpel is en te onorigineel om echt te blijven hangen. Een tof boekje voor tussendoor, maar niets speciaals.