Recensie – Dumplin’

Recensie – Dumplin’Dumplin' by Julie Murphy
Published by Uitgeverij Moon on January 1st 1970
Pages: 336

Willowdean Dickson heeft een maatje meer en vindt dat geen probleem, terwijl iedereen om haar heen geobsedeerd is door de aankomende missverkiezing. Pas als Will een relatie krijgt met haar oogverblindend knappe collega Bo, begint ze te twijfelen over haar figuur. Om haar zelfvertrouwen terug te krijgen, besluit Will het meest afschuwelijke te doen dat ze zich kan voorstellen: ze geeft zichzelf op voor de Clover City's Missverkiezing. Gaandeweg laat Will niet alleen Clover City versteld staan, maar vooral zichzelf.

Dumplin’ klonk echt als een boek voor mij. Een meisje die altijd met de nek aangekeken is omdat ze een maatje meer heeft, terwijl ze zelf er geen problemen mee heeft, past goed bij mij. Ik ben zelf natuurlijk ook niet de slankste. Toen uitgeverij Moon met de kans kwam om dit boek te lezen en te recenseren, kon ik die kans natuurlijk niet laten schieten. Vorig weekend begon ik dus meteen aan dit leuke boek.

Ik merkte al heel snel dat ik begon te twijfelen, zowel aan het boek als aan mezelf. Waarom moet er eigenlijk een boek geschreven worden over ‘onze groep mensen’? Waarom zijn wij niet normaal, maar moet er voor ons opgestaan worden? Misschien een beetje de omgekeerde wereld, maar ik was heel bang dat Julie Murphy te veel nadruk zou leggen op dat Willowdean te zwaar is en dat ze er daarom niet bij hoort.

En oh, dat deed ze. Jep, dat deed ze. Het hele boek ging over hoe Willowdean niet in het plaatje paste van het dorp. En oh, wat deed ze dat goed. Ik weet niet hoe Julie Murphy het voor elkaar heeft gekregen, maar ze schrijft dit boek zonder ook maar iemand te veroordelen. Dit boek is eerlijk, nuchter, maar het drukt wel een bepaalde stempel op de gebeurtenissen: waarom kan ik mezelf niet zijn in mijn eigen leven?

Willowdean is een bijzonder meisje, ze is sterk en zelfverzekerd, maar gelukkig heeft ze ook een menselijke kant. Haar moeder vind ik zelf vreselijk, maar hey, je kan niet iedereen leuk vinden in het boek. Bo vond ik ook niet zo leuk en zeker naar mate het verhaal vordert vind ik de manier waarop Willow voor Bo kiest gewoon niet fair.

Maar ik vind het super dat Willow de kracht heeft om mee te doen aan de show, terwijl ze het niet eens voor een ander wil doen. Ze wil geen statement maken, geen aandacht trekken. Ze wil gewoon laten zien dat zij hetzelfde is als de anderen: een meisje. Ik ben blij met de gebeurtenissen in het boek (ik wil niets verklappen) en met nieuwe vriendschappen die ontstaan. Julies ideeën komen gewoon heel goed over in het boek, iets wat lang niet elke schrijver kan bereiken.

Nadeel aan het boek? Soms is het wel heel vervelend dat echt alles over het overgewicht van Willow en de imperfecties van de anderen gaat. Het kwam een beetje over alsof ze hetzelfde wilde zijn, maar niet kon zijn, omdat ik door Julie steeds weer werd herinnerd aan het feit dat ze niet hetzelfde is. Dus toch een ster er af, maar als je hier op voorbereid bent, denk ik dat je dit boek fantastisch zult vinden.

Een contemporary met een hele belangrijke boodschap: waarom is ons modebeeld zo stereotype? Waarom is er zo weinig verscheidenheid in ‘mooi zijn’? Voor iedereen die op zoek is naar een boek met inhoud, maar wat niet te zwaar is. Heerlijk voor de septembermaand, wanneer je nog net die laatste zonnestraaltjes nodig hebt, desnoods uit dit mooie boek.