Recensie – Duizend Stukjes Van Jou

Recensie – Duizend Stukjes Van JouDuizend stukjes van jou by Claudia Gray, Sandra C. Hessels
Published by HarperCollins on January 12th 2016
Pages: 334

Marguerite groeit op met twee briljante wetenschappers als ouders. Ze hebben een apparaatje uitgevonden waarmee je door verschillende dimensies kunt reizen en in steeds een andere versie van je eigen leven terechtkomt. Wanneer haar vader wordt vermoord vanwege deze uitvinding, zit ze samen met een van diens studenten de vermoedelijke dader op de hielen en komt terecht in een futuristisch Londen, aan het hof van de Russische tsaar en in een vreselijke wereldwijde overstroming.

Marguerite is opgegroeid in een slim gezin: haar ouders zijn wetenschappers en vinden de gekste uitvindingen uit. Ze hebben hierdoor ook altijd leerlingen in huis die hen helpen bij de uitvindingen. Marguerite is altijd de vreemde eend in de bijt geweest: ze is artistiek en lang niet zo slim als haar ouders, denkt ze. Tot op een dag haar vader vermoord wordt en zijn nieuwste uitvinding, de Vuurvogel, waarmee er naar verschillende dimensies gereisd kan worden, wordt gestolen, moet Marguerite haar wrok wreken. Samen met één van de leerlingen van haar ouders reist ze af naar verschillende dimensies, verschillende versies van zichzelf, om de vermoedelijke dader te pakken.

Het verhaal start een beetje traag op. Je wordt als lezer letterlijk het verhaal in geknikkerd en dat kan zorgen voor een soort desoriëntatie. Aan het begin van het verhaal heb je geen idee wie de personages zijn en wat de Vuurvogel is en dit wordt pas helder na een tiental aantal bladzijden. Dit neemt de vaart wat uit het verhaal, maar het is zeker aan te raden om gewoon door te lezen, want vanaf een bepaald stuk (RUSLAND JONGENS, RUSLAND), voel je dat het het allemaal waard is geweest.

Daarna vlieg je letterlijk door het boek heen. Op sommige momenten heb je niet eens in de gaten dat je vijftig bladzijden hebt weggelezen in een record aantal minuten (wat niet per sé beter is, maar wat absoluut wel helpt met je leesmotivatie, lijkt me). Naarmate je de karakters beter leert kennen, worden ze ook een stuk completer voor het gevoel. Ze krijgen allemaal een eigen stem en een eigen gevoel.

Pas na een tijdje wordt het doel van het verhaal duidelijk: wat eerst een rechtlijnig plot leek te zijn, blijkt in een keer niet zo simpel te zijn. Het verhaal verschuift zich naar voornamelijk sci-fi naar een science-thriller en er komt zelfs wat romantiek in het verhaal. Wat dat betreft heeft ‘Duizend Stukjes Van Jou’ voor iedere lezer wat wils, zolang je maar een beetje van science-fiction houdt. Claudia Gray heeft hiermee laten zien dat ze een allround schrijfster is en die vele verschillende stijlen beheerst.

‘Duizend Stukjes Van Jou’ is een absolute must-read en mag zeker niet ontbreken in de boekenkast. Over 10 jaar wordt dit boek misschien wel gezien als een classic in de YA-literatuur, want het is ondenkbaar dat men dit boek zal vergeten. Een YA-boek met alles wat het nodig heeft: een goede dosis spanning en sensatie, romantiek en originaliteit: ik ben om!