Recensie – Duizend HoogDuizend hoog by Katharine McGee
Published by Moon on November 15th 2016
Pages: 432

Een duizend-verdiepingen-tellende toren die zich uitstrekt tot ver boven de wolken. Een schitterende blik op de toekomst waarin alles mogelijk is.
Welkom in Manhattan, New York, 2118.
Het smetteloze uiterlijk van LEDA COLE verbergt een geheime verslaving aan drugs die ze nooit had moeten proberen en aan een jongen die ze nooit had mogen aanraken.
ERIS DODD-RADSONs heerlijke, zorgeloze leventje stort in wanneer ze geconfronteerd wordt met een vreselijk verraad.
Door haar baantje op een van de hoogste verdiepingen raakt RYLIN MYERS verzeild in een wereld – en een liefde – die ze zich nooit had kunnen voorstellen… maar kan ze haar oude leven nog wel trouw blijven?
WATT BAKRADI is een techgenie met een groot geheim: hij weet alles van iedereen. Maar wanneer hij wordt ingehuurd om iemand te bespioneren voor een meisje van boven in de Toren, raakt hij verstrikt in een web van leugens.
En boven iedereen op de duizendste verdieping woont AVERY FULLER, het meisje dat genetisch perfect ontworpen is. Ze lijkt alles te hebben, maar wordt gekweld door het enige dat ze nooit zal kunnen bezitten.
Temidden van adembenemende innovatie en high tech luxe, proberen vijf tieners hun plek te veroveren op de top van de wereld. Maar wanneer je zo hoog bent, kan je heel diep vallen…

Ik wil uitgeverij Moon enorm bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar!

Duizend Hoog volgt vijf verhaallijnen: de verslaafde Leda Cole, de zorgeloze Eris Dodd-Radson, de werkende Rylin Myers, het genie Watt Bakradi en de perfecte Avery Fuller. Elk personage heeft zijn of haar eigen leven die zich, zij het vroeg of laat in het verhaal, samenvoegt met één of meerdere andere personages. Ze leven los van elkaar, maar ergens kunnen ze ook niet zonder elkaar. Een typische opzet van een soap, als je het mij vraagt. Zo verkoopt Duizend Hoog zichzelf ook: een futuristische  YA-soap voor liefhebbers van Gossip Girl. Maar ook zonder Gossip Girl-verslaving (die hype heb ik altijd ontweken) was dit boek best wel leuk.

Wanneer je dit boek ingaat met torenhoge verwachtingen en denkt dat het een soort dystopisch verhaal zal zijn, dan zul je teleurgesteld worden. Dat is dus ook precies wat mij overkwam en ik merk dat ik hierdoor het boek een stuk minder leuk vond. Haal dit dus snel uit je hoofd! Dit boek is een boek vol drama en intrige met een enorm unieke setting, maar verder merk je weinig van het futuristische aspect. Er zijn wat nieuwe gadgets, voertuigen en andere snufjes, maar verder valt het reuze mee.

Het boek begint met een proloog waar je kippenvel van krijgt. Een meisje valt van de 1000ste verdieping naar beneden. De proloog zorgt ervoor dat je het hele boek geboeid blijft, want je weet niet wie er is gevallen en waarom. Zonder de proloog had ik het boek misschien weggelegd, omdat ik op sommige momenten wel de spanning miste. Ik hou van actie in een boek, zowel fysiek als mentaal: een boek hoeft niet boordevol gevechten te zitten, maar er moet wel iets gebeuren. Ook in contemporaries. Dit miste ik dus helaas een beetje in Duizend Hoog.

Naar het einde toe werd het boek steeds beter en werd de spanning een beetje opgebouwd. Ik kreeg een stiekeme crush op Watt (want ja, ik vind Atlas een kwal) en de ontknoping heeft me flink verrast. Ik ben dus ook zeker benieuwd naar het tweede deel, want daar proeven we al een beetje van in het laatste hoofdstuk. Duizend Hoog is niet wat ik verwachtte, maar het is een boek vol met intriges, verraad, liefde en vooral een groot mysterie.