Recensie – Dubbelgangers

Recensie – DubbelgangersDubbelgangers by Jesper Wung-Sung
Published by Clavis on August 1st 2015
Pages: 168

Jonas voelt zich geweldig. Hij heeft net de beste voetbalwedstrijd van zijn leven gespeeld. Alles lukte gewoon, en dat heeft ook Maria gezien. Maar als Jonas even later thuiskomt, gebeurt er iets heel vreemds: zijn ouders laten hem niet binnen. Eerst denkt Jonas nog dat het een flauwe grap is. Tot hij in de huiskamer een jongen ziet. Een jongen die als twee druppels water op hem lijkt … Meteen daarna duiken er twee mannen op, die geen goede bedoelingen hebben. Jonas vlucht en ontmoet eerst Ian en daarna Ronnie. Alle drie hebben ze hetzelfde meegemaakt. Samen ontdekken de voortvluchtigen waarom ze door hun ouders verstoten zijn en waarom er jacht op hen gemaakt wordt.
Een donkere, beklemmende Young Adult over uitsluiting, echtheid, overlevingsdrang en vriendschap. Indrukwekkend hoe de Deense auteur Jesper Wung-Sung zijn verhaal ontregelt naarmate de hoofdpersonages hun krachten verliezen.

Allereerst wil ik uitgeverij Clavis enorm bedanken voor een exemplaar van dit boek!

Jesper Wung-Sung schreef een boek over Jonas die op een middag zijn dubbelganger in zijn huis ziet staan. Dat was alles wat er nodig was voor mij om enthousiast te worden over dit boek. Het scheen een boek te zijn wat net niet onder YA kan vallen, omdat de hoofdpersoon iets jonger is, maar dat houdt me over het algemeen niet tegen. Het enige waar ik wel eens tegenaan loop bij middle grade, is de hele simpele woordkeuze. Maar in dit geval was dit toch net iets anders: ik snapte er heel weinig van.

Het begin was duidelijk voor mij: Jonas komt thuis en ziet zijn dubbelganger bij zijn ouders staan. Met alle emoties van dien probeert hij een oplossing te vinden als hij achterna gezeten wordt door mensen die hem proberen te vangen. Gaandeweg komt hij erachter wat er aan de hand is en waarom hij niet meer veilig is. Hij ontmoet andere kinderen die hetzelfde is overkomen. Dit is nog allemaal goed te volgen, toch?

Vanaf daar werd het enorm onduidelijk. Mijn goodreads review (die ik normaal erg beknopt of leeg houd) vertelt me dat ik nadat ik het boek uit had totaal in verwarring was. Het leek of de schrijver niet precies wist welk genre hij wilde schrijven. Het is een soort sci-fi verhaal door de dubbelgangers te introduceren, maar aan de andere kant is het bijna een soort psychologisch verhaal waarin de hoofdpersoon langzaam gek wordt. Het begin van het boek is goed te volgen, maar naar het einde toe vraag je jezelf steeds meer af: wanneer praat Jonas en wanneer denkt Jonas? Hoe oud is Jonas eigenlijk? Wat gebeurt er met de hersenen van Jonas, begint hij aan zijn einde? Ik snapte er werkelijk waar niets van.

Toch geef ik het boek drie sterren, want het is enorm origineel en de schrijfstijl is misschien niet te begrijpen, maar wel erg mooi. Ik ga ook zeker nog een boek van Jesper Wung-Sung oppakken om te zien of hij op een totaal andere hersenfrequentie werkt als ik, of dat het puur aan het boek lag. Wordt vervolgd!