Recensie – Droomleven Van Een Fangirl

Recensie – Droomleven Van Een FangirlDroomleven Van Een Fangirl by Laurianne Aerts
Published by Fanflicks on June 1st 2016
Pages: 326

Maak kennis met Olivia. Een fangirl in hart en nieren, die niets liever doet dan verhalen schrijven voor haar trouwe volgers op het internet. Haar favoriete onderwerp? De band 5 Seconds of Summer, waaraan vrijwel al haar vrije tijd (en het merendeel van haar schooltijd) opgaat, tot grote frustratie van haar familie.

Haar leven speelt zich dan ook vooral af op Twitter en Wattpad, met als enige offline metgezel haar hond Winnie, totdat een telefoontje naar een radiostation haar uit haar slaapkamer los weet te trekken - en wat de aanleiding blijkt te zijn voor een volledige u-turn in haar leven. Het is de droom van iedere fangirl: ze ontmoet haar helden, waarna niet één, maar twee van hen verliefd op haar worden.

In een wervelwind beweegt Olivia zich tussen het 'echte' leven, waarin ze haar middelbare schooldiploma haalt, op tour gaat met 5SOS en begint aan de universiteit; en de fantasiewereld van haar fanfictie verhalen - die steeds meer gebaseerd lijken te zijn op de gebeurtenissen in haar echte leven...

Olivia is fanfictieschrijfster: ze schrijft (verzonnen) verhalen over haar favoriete band: 5 Seconds Of Summer. Ze is megafan en ze wil niets liever dan bezig zijn met alles rondom 5SOS. Ze vergeet zelfs om een universiteit te zoeken of überhaupt om met school bezig te zijn. Haar droom komt uit als er via de radio meet & greet-kaartjes voor 5SOS gewonnen kunnen worden en zij de gelukkige winnaar is. Vanaf dan leert ze haar favoriete band op een wel hele bijzondere manier kennen.

Laten we eerlijk zijn: het kan voor een niet-fangirl best lastig zijn om je voor te stellen hoe het is om zó fan te zijn van een band. Olivia is echt totaal geobsedeerd door de band en je merkt aan haar familie dat het redelijk problematisch begint te worden. Ze zet het liefst alles aan de kant om verhalen te schrijven over ze of ze te stalken op twitter. Eigenlijk is het haar redding geweest dat ze een meet & greet wint, want hierdoor komt ze haar huis nog eens uit en het loopt natuurlijk uit op iets heel bijzonders: liefde.

Dit verhaal lijkt geschreven voor een iets jongere doelgroep dan Olivia zelf. Olivia is achttien, maar de manier hoe ze met situaties (vooral op liefdesgebied) omgaat, is nog redelijk kinderlijk. Dit kan zowel een plus- als een minpunt zijn, dat ligt aan het referentiekader van de lezer, maar opvallend is het wel. Voor mij was het te afwachtend, te onzeker, maar het past aan de andere kant ook wel weer bij Olivia.

Natuurlijk is dit verhaal geschreven alsof het een droom is die uitkomt: wie ontmoet nou zijn favoriete band en krijgt daar echt contact mee? Dat was bijzonder om te lezen. Als je veel fanfictie leest, dan zal dit verhaal je zeker aanspreken, omdat het feitelijk één grote fanfictie is dat Laurianne geschreven heeft. Het einde geeft hier wat meer duidelijkheid over. Het was voor mij dus een bijzonder boek, maar ik weet niet hoe dit is voor iemand die veel fanfictie leest.

Droomleven Van Een Fangirl was voor mij iets te kinderlijk en te afwachtend, vooral in de liefde, maar ik kan me voorstellen dat een wat jonger publiek hiervan zal smullen. Het is een zoetsappig en idealistisch verhaal, maar het las heerlijk weg en ik heb plezier gehad tijdens het lezen. Daar draait het allemaal om, toch? Zeker een aanrader als je fan bent van fanficties of van een bepaalde (boy)band, omdat het dan erg herkenbaar zal zijn.