Recensie – Dromer

Recensie – DromerDromer by Saskia Maaskant
Published by Davidsfonds Infodok on August 31st 2016
Pages: 328

Ben jij een dromer? Of een doener? Een denker? Of een beslisser? Stel dat de keuze voor jou wordt gemaakt. En dat je het daarmee moet doen...
In de wereld van Dromer, Mila en William regeren de beslissers met ijzeren hand vanuit de Citadel. Maar Dromer voelt zich geen denker. William is meer dan een doener en Mila is iets wat eigenlijk niet kan. Ze verlangen naar een leven in vrijheid. Dan horen ze over een eiland waar je jezelf kunt zijn. Een ontsnapping aan de Citadel.
Wentel je in een wereld van weigeraars en durvers, waarin het verleden en heden soms flinterdun van elkaar gescheiden zijn en vrijheid misschien wel een illusie is.
Saskia Maaskant woont in Sommelsdijk. Ze debuteerde met het spannende fantasyverhaal De Verteller van Beorga. Haar tweede roman Kieuw (2013) kreeg een eervolle vermelding voor de Gouden Lijst, werd genomineerd voor de Dioraphte Jongerenliteratuurprijs en de Kleine Cervantes (stad Gent) en kreeg de Accolade voor het beste Zeeuwse Jeugdboek.

Dankzij de ontzettend lieve schrijfster van dit boek, Saskia Maaskant, kwam ik in aanmerking met Dromer. Door de campagnes rondom dit boek werd mij beloofd dat dit boek, vergelijkbaar met Divergent (my ultimate favorite world, as you may know), een steengoede YA dystopian van eigen bodem zou zijn. Ik was natuurlijk al om bij het woord Divergent, dus in samenwerking met Saskia en uitgeverij Davidsfonds kreeg ik dit boek opgestuurd (duizend maal dank! <3).

In Dromer volgen we drie personages: Dromer, Mila en William. Alledrie hebben ze iets wat anders dan anderen is: Dromer voelt zich geen denker, William is meer dan een doener en Mila is iets wat eigenlijk niet kan. Door die aspecten werd mijn aandacht meteen getrokken. Ik vroeg me meteen af hoe dit in elkaar zat en vooral hoe Mila iets kon zijn wat eigenlijk niet kan. Wanneer je het boek begint, krijg je een paar antwoorden, maar heel veel blijft nog even hangen tot later in het boek.

Ik durf niet te veel te zeggen over dit boek, omdat ik bang ben iets te verklappen. Het is redelijk spoiler-gevoelig, dus ik zal verder niet veel meer zeggen over de inhoud. Ik vond Dromer en William een beetje op elkaar lijken (soms, als het perspectief gewisseld was, twijfelde ik door wiens ogen ik meekeek in het verhaal) en Mila was een heel erg tof, kickass personage! Ze hadden voor mij nog iets levendiger mogen zijn, maar slecht waren ze zeker niet.

Dit boek heeft alles wat er te verwachten valt van een YA dystopian, maar toch miste ik iets. Het is nu een tijdje geleden dat ik het boek las, want ik wist niet precies wat ik miste. Ik hoopte dat dit met de tijd duidelijk zou worden, maar helaas. Misschien miste ik wat gevoel, wat sfeer, maar wie weet miste ik dat op het moment ook wel in mijn eigen humeur.

Dromer is dus een prima YA van eigen bodem en ik zou iedereen willen vragen dit boek een kans te geven. We hoeven niet alles te hebben van vertaalde boeken uit Amerika en Engeland, wij kunnen er hier ook zeker iets van. Het is niet mijn favoriete boek, maar ik heb er zeker van genoten. 3,5 sterren zijn daarom prima op z’n plek! Oh, en de cover is in het echt nog VEEL mooier dan op de foto!