Recensie – Dreiging & Duisternis

Recensie – Dreiging & DuisternisDreiging en duisternis by Leigh Bardugo, Merel Leene
Published by Blossom Books on September 15th 2014
Pages: 415

Opgejaagd door het Eerste en Tweede Leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als Lichtheerseres verborgen houden om niet gevonden te worden door haar tegenstander, de Duisterling.Alina kan haar verleden en toekomst helaas niet lang blijven ontvluchten. Met behulp van een beruchte vrijbuiter, weet Alina veilig terug te keren naar Ravka. Ze is vastberaden om te vechten tegen de duistere krachten die zich in het land verzamelen. Maar terwijl haar magische krachten groeien, glijdt Alina verder en verder af in het gevaarlijke spel van de Duisterling –en verder weg van Mal.Alina moet kiezen tussen haar land, haar macht en de liefde waarvan ze altijd dacht dat hij haar op het juiste pad zou houden.

Ik geef het eerlijk toe: het heeft me eeuwen geduurd tot ik deel twee in deze reeks oppakte. Ik las deel een in april dit jaar, maar het lijkt alsof het drie jaar terug is geweest. Ik moet ook zeggen dat ik sommige stukjes niet meer zo goed snapte toen ik hierin begon. De grote lijnen waren duidelijk, maar ik vond de details nog erg lastig.

Iets wat erg duidelijk was, was dat ik echt een vreselijke hekel heb aan Mal. Dus als het verhaal weer begint bij Alina en Mal, begin ik al half te kotsen. Jakkes, wat een vreselijk personage vind ik dat. Maar het gekke is dat hij wel iets toevoegt aan het verhaal. Zonder hem (en dus zonder mijn hekel aan hem) zou het verhaal enorm saai geweest zijn. Gelukkig heeft Alina geen gebrek aan jongens in dit verhaal (ik zal niets verklappen, maar het wordt meer dan in boek 1), misschien iets te overdreven, maar je hebt in ieder geval wel iets te kiezen. Mijn keuze is duidelijk. Als het uit eindelijk niets wordt met Lockwood (van Lockwood & Co.), dan kies ik voor Nikolai. Oef.

Het begin en het einde van het boek zitten vol met spanning en zijn erg goed geschreven. Het middenstuk daarentegen is wat minder. Mijn notities geven zelfs aan dat ik het soms wat saai vond worden. Alina is gewoon weer erg naïef (het zal ook eens niet, Young Adult op z’n best) en het is een beetje voorspelbaar. Maar haak dus niet af, want het einde wordt een stuk beter!

Ik hoop dat deel drie mij weer wat meer in de wereld kan brengen. Dit boek was zeker niet slecht, erg vermakelijk zelfs, maar het is niet mijn favoriet. Ik hoop dat ik deel drie een stuk sneller kan lezen dan dat hier tussen zat, zodat ik het verhaal goed in mijn hoofd houd!