Recensie – Donkerblauwe Woorden

Recensie – Donkerblauwe WoordenDonkerblauwe woorden by Cath Crowley
Published by Young & Awesome on April 19th 2017
Pages: 293

In de tweedehandsboekwinkel van Henry’s vader staat een kast met boeken waarin klanten mogen schrijven. In deze kast laat Rachel een liefdesbrief achter voor hem, vlak voordat ze gaat verhuizen. Hij beantwoordt haar brief niet. Jaren later keert Rachel terug naar de boekwinkel. Krijgen Rachel en Henry een tweede kans?

Rachel was altijd de beste vriendin van Henry, tot ze verhuisde en nooit meer iets van zich liet horen. Rachel komt jaren later semi-gedwongen terug naar het dorpje waar Henry nog steeds woont. De boekenwinkel die hij met zijn familie runt, is er nog altijd. Rachel liet voor haar vertrek een liefdesbrief achter voor Henry, maar hij heeft deze nooit beantwoord. Hij koos voor de mooie Amy. Wanneer alles in Henry’s leven lijkt te wankelen, krijgt hij iets vast terug: Rachel. Maar krijgt hun vriendschap een tweede kans?

Al eerder noemde ik dit boek de Aanrader Van De Week, waaruit op te maken is dat dit boek in de smaak viel. Allereerst doordat het boek een fantastische cover heeft en doordat het boek aan de binnenkant mooi vormgegeven is. De boekenwinkel van Henry’s familie staat centraal bij de opmaak van dit boek, dus zowel op de cover als in het boek staan boeken afgebeeld. Dat is al meteen een pluspunt, toch?

Het boek volgt eigenlijk alles rondom de boekenwinkel en De Brievenbibliotheek, een project binnen de boekenwinkel waarbij er in bepaalde boeken brieven gestopt mogen worden en op deze manier wordt er (soms onverwacht) contact gelegd. Dit concept is geweldig en alleen dat maakt het boek al uniek en bijzonder. Het verhaal volgt dus elk hoofdstuk een deel van Henry en Rachels verhaal, maar ook een deel brieven uit De Brievenbibliotheek.

Het boek bevat veel meer dan vooraf gedacht. Het is een dun boekje en je leest er enorm snel doorheen, maar het gaat niet onopgemerkt voorbij. Buiten liefde draait dit boek op gemis, rouw, vriendschap en vergeving; een aantal thema’s die altijd van pas komen in een contemporary en waar de lezer ook echt iets van kan leren. Doordat er zo veel eerlijke en oprechte onderwerpen in het verhaal zitten, voelt het echt aan als een ‘belangrijk’ boek.

Maar laten we wel wezen, het boek is gewoon ontzettend lief. Wat mij betreft hoort dit boek bij de top van de contemporaries en dat is niet alleen doordat het gaat over liefde en vriendschap in de boekhandel (of ja, toch wel…), maar ook doordat Cath Crowley oprecht weet hoe ze een mooi verhaal moet schrijven dat niet meer uit je hart weg te denken is. Absoluut de moeite waard, dit prachtverhaal!