Recensie – Dochters Van Anderen

Recensie – Dochters Van AnderenDochters van anderen by Amy Gentry
Published by Karakter Uitgevers on January 21st 2017

Een avond als alle andere eindigt voor de familie Whitaker in een afschuwelijke nachtmerrie: hun dochter Julie wordt met een mes op haar keel vanuit haar eigen kamer ontvoerd terwijl de rest van de familie ligt te slapen. Haar jongere zus is de enige getuige, maar kan niets anders doen dan hulpeloos toekijken en zich verstoppen in een kast uit angst voor de gewapende, gestoorde indringer.
Deze tragedie betekent bijna het einde voor de familie maar uiteindelijk brengt het hen dichter bij elkaar. Van waarzeggers tot postercampagnes: ze doen er alles aan om hun dochter terug te vinden, wetende dat ze mogelijk al lang om het leven is gebracht. Gedachten over wat Julie heeft moeten doorstaan, zijn nauwelijks te verdragen voor de getraumatiseerde en geschokte achterblijvers. Hoe kun je je nog veilig voelen in je eigen huis na zo'n afschuwelijke ontvoering die alles verandert?
Dan gebeurt er op een nacht, acht jaar later, het ondenkbare: de deurbel gaat en als er open wordt gedaan, staat Julie voor de deur. Haar veilige thuiskomst lijkt een wonder en de familie is buiten zichzelf van vreugde. Maar Anna, de moeder van Julie, heeft diep in haar hart bedenkingen. Ze weigert eraan toe te geven maar kan ze ook niet ontlopen. Als een voormalige detective contact met haar opneemt, begint de zware zoektocht van Anna naar de waarheid over de vrouw van wie ze niets liever wil dan dat het echt haar dochter is. Want als ze niet Julie is, wie is deze vrouw dan wel?

Ik wil uitgeverij Karakter enorm bedanken voor een recensie-exemplaar van dit bijzonder goede boek!

Voordat ik jullie vertel, wil ik eerst even stilstaan bij het uiterlijk van dit boek. De cover valt natuurlijk al enorm op, geel met roze is niet iets wat ik zomaar uit het oog verlies, maar dit boek heeft zelfs geel op snee en het is práchtig. Ik ben niet zo’n fan van geel, maar dit boek draagt het met charme en het staat bijzonder mooi in de boekenkast. Alleen daarvoor al dank, uitgeverij Karakter, dat jullie dit boek zo mooi hebben uitgegeven.

Dochters Van Anderen volgt moeder Anna die acht jaar geleden haar dochter Julie verloor aan een ontvoering in hun eigen huis. De enige getuige is het jongere zusje van Julie, Jane, en Anna kan nog steeds niet begrijpen dat Jane niets heeft gedaan om de ontvoerder tegen te houden. Op een avond wordt er aangebeld en staat Julie voor de deur, vrijwel ongedeerd, buiten de psychische littekens die ze met zich meedraagt. Maar wanneer er barstjes ontstaan in het verhaal van Julie gaat Anna haar vraagtekens zetten bij dit meisje. Is dit wel echt Julie? Of heeft ze een wildvreemd meisje in haar huis toegelaten?

Alleen al de omschrijving klonk fantastisch, maar daarbij staat ook nog dat dit de nieuwe Gillian Flynn is. Ik ga vaak niet zo af op dit soort verkooptrucjes, maar Gillian Flynn is natuurlijk een enorm geliefde auteur van mij, dus dit kon ik niet aan me voorbij laten gaan. Ik snapte uiteindelijk ook wel waarom ze deze link hebben gelegd: dit boek was net zo’n psychologische thriller als wat Flynn zou schrijven, al denk ik niet dat het de ‘nieuwe Flynn’ is. Ik denk eerder dat je Gentry’s boek erg kan waarderen als je de boeken van Flynn ook leuk vond.

Dit boek is vanaf het eerste moment enorm spannend. Je weet al door de achterflap dat er iets van twijfel zit in wie Julie (of het meisje in het gezin) is, dus je gaat meteen overal bij nadenken. Je wordt meegezogen in een web van leugens van elk gezinslid, want iedereen staat op spanning. Je voelt het door elke bladzijde heen, want je wéét dat er iets mis is, maar waarom voelt het dan zo goed? Stukje bij beetje vouwt de waarheid zich voor je uit en niets is wat het lijkt. Ik bleef tot het einde van het boek geboeid lezen en het was het allemaal waard, want de ontknoping is fantastisch.

Dochters Van Anderen is een boek wat mij erg lang zal bijblijven door de spanning, het familie-aspect wat fantastisch en realistisch is uitgewerkt en door de hele sfeer in het boek. Bij sommige boeken krijg ik gewoon een bijzonder gevoel als ik eraan terug denk en Dochters Van Anderen is zo’n boek. Een ontzettende aanrader als je het mij vraagt, vooral als je fan bent van psychologische thrillers en met name in het Gillian Flynn-spectrum.