Recensie – Dit Laaiende Vuur

Recensie – Dit Laaiende VuurDit Laaiende Vuur by Estelle Laure
Published by Querido Kinderboek on January 1st 1970
Pages: 288

In de perfecte filmversie van mijn leven is dit het moment waarop hij me vastpakt, naar zich toe draait en kust. Maar hij heeft een vriendin. Iemand van wie hij houdt. Iemand anders dan ik.
Als haar moeder verdwijnt staat de 17-jarige Lucille er plotseling alleen voor. Ze moet voor haar kleine zusje zorgen, eenbijbaan nemen om de rekeningen te kunnen betalen, huiswerk doen en het huishouden…Op het moment dat alles om haar heen uit elkaar valt, wordt Lucille hartstochtelijk verliefd. En dan uitgerekend op degene op wie ze niet verliefd mág worden.

Ik wil uitgeverij Querido Kinderboeken heel erg bedanken voor het recensie-exemplaar van dit prachtige boek. Want hebben jullie al gekeken naar de cover? Wat een pareltje is dat, zeg! In het echt poppen de kleuren er helemaal uit en hij lijkt bijna te shinen vanaf je boekenplank! Heel erg mooi!

Ik was heel benieuwd naar dit verhaal. Het boekje is heel dun, de achterflap is heel vaag, maar er zit een grote sticker op met de tekst dat het voor lezers van Jandy Nelson & Rainbow Rowell een goede keuze is. Ik vind dit genre heel erg tof, dus ik had er wel een goed gevoel over toen ik hem opensloeg.

Het is natuurlijk een beetje vreemd: je moeder verdwijnt gewoon en dan zijn jij en je zusje alleen nog samen over, want je vader is ook al weg. Lucille is pas 17 jaar als dit gebeurt en ze zou eigenlijk hulp in moeten schakelen, maar dit wil ze liever niet. Ze is bang dat zij en haar zusje Wren dan uit elkaar gehaald zullen worden. Hoe kun je als moeder nou je twee kinderen in de steek laten? Ik vind het maar vreemd.

Lucille is een leuk personage. Je merkt dat ze nog een beetje kinderlijk (en dramatisch, oh god) is op sommige momenten, maar ze is ook pas 17 jaar. De situatie dwingt haar om volwassen te worden en vaak pakt ze dit dan ook goed op. Zo krijg je een mooie mix van reacties en is het een realistisch boek over volwassen worden geworden. Yes!

Ik heb geen sympathie voor de ouders. Wat er met haar vader aan de hand is, lees je pas na een tijdje in het boek, dus dat ga ik lekker nog niet verklappen. Maar het gaat me om het feit dat beide ouders gewoon geen zak om hun kinderen lijken te geven en dat steekt me echt. Het zijn toch je kinderen? Hoe kun je als moeder nou twee weken alleen op vakantie gaan (sowieso dat al zonder je kinderen) en dan niet meer terugkomen? De frustraties zijn hoog, maar Estelle Laure heeft het mooi geschreven.

Digby is echt het zonnetje van het hele verhaal. Hij is een schatje en ik ben blij dat Lucille hem en zijn tweelingzus Eden heeft. Alleen Lu-Lu mag niet verliefd zijn op Digby, want hij heeft een vriendin. En ze wordt toch verliefd. Hun ‘relatie’ was vrij vervelend om te lezen voor mij (ik kan er niet veel over zeggen, want dan spoiler ik het voor je), dus dat vond ik wat minder. Al werd het einde beter, gelukkig.

Het hele verhaal voelde een beetje aan als los zand: lekker opgewarmd door de zon, maar als je het probeert te pakken, glijdt het tussen je vingers door. Het verhaal was goed bedacht en het idee was tof, maar het leek of er soms wat stukken misten. Alsof ze te snel door wilde gaan met het verhaal en ik als lezer daardoor met vraagtekens bleef zitten. Misschien is dit verhaal ook wel wat meer geschreven voor jongere YA’s en hebben die er minder last van, dat zou goed kunnen.

De schrijfstijl van Estelle Laure is prachtig, met veel leuke quotes en mooie zinnetjes. Het einde van het verhaal vond ik echt een tegenvaller trouwens, dit was totaal niet afgerond en ik zit nu met duizend vragen nog. Het verhaal is nog helemaal niet afgelopen. Hopelijk komt er een vervolg!

Dit verhaal heeft zo zijn verbeterpunten, maar het is zeker een aanrader. Dit boek is een mooi verhaal over de weg naar zelfstandigheid en hoe om te gaan met geheimen. Wat ik zeg, het is een dun boekje en tegen de tijd dat je zou kunnen denken dat het niet leuk genoeg is, dan is hij eigenlijk al uit. Probeer hem gewoon en vertel me wat je vindt, want ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!