Recensie – De Zomer Aan Het Meer

Recensie – De Zomer Aan Het MeerDe zomer aan het meer by Erica James, Ans van der Graaff
Published by De Fontein on April 1th 2014
Pages: 432
two-half-stars

Floriana is met haar hoofd ergens anders – namelijk bij het aanstaande huwelijk van haar ex-vriend Seb – wanneer ze zonder te kijken de straat oversteekt, en geschept wordt door een auto. Adam, een projectontwikkelaar op weg voor zijn werk, en Esmé, een gepensioneerde dame die in de straat woont, zijn getuigen van het ongeluk en zorgen dat Floriana naar het ziekenhuis wordt gebracht. Het ongeluk is de toevallige ontmoeting die de levens van deze drie mensen volledig op zijn kop zal zetten...

Ik werd uitgenodigd om mee te lezen in de Leesclub van Chicklit.nl! De Zomer Aan Het Meer stond hierin centraal en nadat ik het boek thuisgestuurd kreeg, wilde ik zo snel mogelijk beginnen.

Het verhaal gaat over Floriana, die, nadat ze een bijzondere brief heeft ontvangen, een ongeluk kreeg. De persoon in de auto reed door, maar twee wildvreemde mensen, de oudere Esmé met een bijzondere levensgeschiedenis en de op zichzelf staande Adam die in de knoop zit met zichzelf, bekommeren zich om haar en gaan mee naar het ziekenhuis. Daar begint een vriendschap tussen mensen die meer raakvlakken hebben dan ze in eerste instantie gedacht hadden.

Mijn eerste indruk was goed, ik was meteen heel erg nieuwsgierig naar het boek. De cover sprak me meteen aan door de mooie roze sierlijke letters en de romantische setting van het meisje met haar voeten in het water. Ik weet eigenlijk niet echt wat ik moet verwachten van het boek, de tekst op de achterflap geeft me niet meteen een duidelijk beeld van het verhaal. Maar dit hoeft niet per se slecht te zijn, ik laat me graag verrassen!

Hierna werd het helaas minder. Ik ben uit eindelijk gestrand op de helft van het boek, omdat ik het enorm langdradig vond. Ik vond het boek in het algemeen enorm tegenvallen. Ik had hele hoge verwachtingen, maar dit heeft het voor mij niet waar gemaakt. Ik vond de personages leuk uitgekozen, dat is voor mij een pluspunt. Maar de flashbacks waren zo langdradig dat ik moeite had met doorlezen. Als ik de keuze had tussen dit boek en een willekeurig ander boek, zou ik gegrepen hebben naar het andere boek. Het trok me totaal niet om door te lezen en dat vind ik erg jammer.
De personages vond ik wel erg leuk! Mijn favoriete personage was Adam. Hij deed zo zijn best om zichzelf te blijven, maar het werd hem door omstandigheden zo moeilijk gemaakt. Hij was zo lief voor Floriana en Esmé dat ik meteen een beetje fan van hem werd. De personages in het algemeen waren erg goed uitgewerkt. Ik zou ook helemaal niets willen veranderen aan de personages. De combinatie van de drie hoofdpersonages is erg zorgvuldig gekozen en past ook precies bij elkaar.

Helaas ben ik negatief verrast door dit boek. Ik dacht écht dat ik van dit boek zou genieten en dat ik er doorheen zou razen, maar helaas staat dit niet gelijk aan de werkelijkheid. Het boek was dus erg onder mijn verwachtingen.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen wél kunnen genieten van dit boek. Het is gewoon niet mijn ding. Maar ben je een lezer die meer van realiteit houdt dan van fantasy, meer van romannen houdt dan van young adults en meer van persoonlijke intriges houdt dan van verzonnen gebeurtenissen, dan zou je heel erg van dit boek kunnen genieten. Ik ben helaas iemand die uit die keuzes altijd de laatste zou kiezen en dit boek paste gewoon niet goed bij mij.

Ik was nog niet bekend met Erica James en het lijkt me duidelijk dat haar schrijfstijl me gewoon niet zo ligt. Ik zal dus niet snel een ander boek van haar lezen. Ik zal dit boek dus ook niet snel aanraden aan andere mensen.

two-half-stars