Recensie – De Vuurproef

Recensie – De VuurproefDe Vuurproef by Megan Shepherd
Published by Best of YA on June 1th 2017

Cora en haar vrienden zijn ontsnapt uit het ruimtestation van de Verwanten en geland op Amstrong.

Ze moeten de Vuurproef winnen, een wedstrijd die bestaat uit een reeks uitdagende puzzels waarmee ze de menselijke intelligentie kunnen bewijzen en zichzelf kunnen bevrijden. Maar Armstrong is geen paradijs. Het is een gewelddadige wereld die geregeerd wordt door een op macht beluste sheriff, die de tieners als slaven in zijn mijnen laat werken.Het lot van het hele universum staat op het spel en Cora is bereid om alles te doen wat nodig is om deel te nemen aan de Vuurproef, ook als dat betekent dat ze haar lichaam en geest naar het breekpunt moet duwen. Maar de sheriff is niet haar enige zorg. Andere intelligente soorten - de Axion, de Verwanten, de Verzamelaars en de Mosca - hebben allemaal hun eigen redenen om haar te stoppen. Cora moet op haar instinct vertrouwen om de wedstrijd te winnen. Ze kan de wereld veranderen, of ze gaat ten onder tijdens haar poging.

Cora heeft eindelijk haarzelf en haar vrienden op Armstrong weten te positioneren: het Paradijs. Helaas blijkt het allemaal niet zo eenvoudig als ze dachten. Al snel worden ze opgeschud door de ware gedachten op Armstrong en Cora ziet in dat er maar één manier is om dit te overleven: ze moet de Vuurproef winnen. Tegen willens en wetens in van veel vrienden, gaat ze er voor. Van alle kanten voelt ze weerstand, maar ze geeft niet op. Zal het haar lukken om de mensheid te veranderen als ze zo weinig kans van slagen heeft?

Hoe ‘De Jacht’ eerder een tussenboek was, hoe ‘De Vuurproef’ dan écht een eindboek is. Dit boek komt wat traag op gang: het is te merken dat we uit de tussenboek-sleur komen. Het tweede boek is niet slecht, maar het speelde zich allemaal op een iets lager pitje af. Het vuur moet dus weer iets worden aangewakkerd, zullen we maar zeggen. Dat is in ieder geval handig voor de opkomende Vuurproef 😉

De karakters zijn sinds het eerste boek enorm veranderd. In dit deel leer je een aantal nieuwe personages kennen, maar de meesten ken je al uit de vorige boeken. Je merkt alleen wel dat de personages die je al kent, een stuk volwassener zijn geworden. Cora maakt nog steeds naïeve en ondoordachte keuzes, maar toch pakt ze alles net wat beter op dan voorheen. Ook de relaties tussen de personages worden steeds realistischer en houden je als lezer steeds meer geboeid.

Het slot van dit verhaal is spannend, een tikkeltje voorspelbaar, maar leest heerlijk weg. Megan Shepherd heeft expres gekozen voor een uitkomst die te voorspellen was, maar heeft daarbij zorg gedragen voor de originele side-problems, zodat die wat beter uit de verf kwamen. Het houdt je als lezer tot de laatste bladzijde geboeid en voor je het weet, heb je het boek uit.

Al is de The Cage-serie misschien niet de beste YA-serie die bestaat, toch durf ik met trots te zeggen dat ik van deze serie heb genoten. De boeken lezen als een trein en zodra je je hoge verwachtingen voor een uniek en vernieuwende YA-serie hebt laten varen, zal je enorm van deze boeken genieten. Het gaat me zelfs een beetje moeite kosten om de personages los te laten, merk ik. Ik heb genoten!