Recensie – De Uitvinding Van Hugo Cabret

Recensie – De Uitvinding Van Hugo CabretDe uitvinding van Hugo Cabret by Brian Selznick, Gert van Santen
Published by Mynx on January 30th 2007
Pages: 543

1931: als zijn oom, waar hij na de dood van zijn vader bij leeft, opeens verdwijnt, neemt de 12-jarige Hugo zijn werk over en zorgt hij voor het onderhoud van de klokken van een treinstation in Parijs. Hij probeert een 'automaton', een mechanische pop, te repareren, omdat hij via die pop hoopt een boodschap van zijn vader door te krijgen. Voor de noodzakelijke onderdelen komt hij in aanraking met een bittere oude man die een speelgoedwinkel heeft in het station. Een heel bijzonder boek van maar liefst 540 pagina's, een mengeling van goed geschreven verhalend proza, schitterende storyboard-achtige illustraties in zwart-wit en filmische technieken. Woord en beeld kunnen niet buiten elkaar en de illustraties (284 pagina's) nemen regelmatig het verhaal over van de tekst. Na een korte introductie volgt het verhaal in beeld om veertig pagina's later weer door woorden te worden overgenomen. Een briljant tot in detail uitgevoerde verteltechniek, die de lezer tot de laatste pagina betrokken houdt bij het verhaal. Samen met Hugo zal de lezer op zoek gaan naar het verhaal achter de bittere oude man.

Eigenlijk wist ik totaal niet waar dit boek over ging toen Jesse van JesseTheReader op BookTube dit boek verkoos als één van zijn favorieten. Ik was wel van plan om er wat over op te zoeken, maar toen ik diezelfde middag in de bibliotheek terecht kwam, zag ik hem staan en kon ik er niet omheen: dit boek moest mee naar huis!

Het is een dik boek, meer dan 500 bladzijden en de blaadjes zelf zijn vrij dik. Ik wist wel, door de plek in de bibliotheek, dat dit een boek moest zijn voor jonge pubers (10-12 jaar) en ik vond het dus ook erg frapant dat er zó’n dik boek stond voor die leeftijd. Maar de echte verrassing kwam pas thuis, toen ik dit boek opensloeg en allemaal mooie tekeningen zag!

Het verhaal van Hugo Cabret wordt verteld aan de hand van tekst die overvloeid in tekeningen. Dit was voor mij een hele nieuwe vorm van lezen en ik moet zeggen dat dit me erg goed is bevallen! De tekeningen sluiten zo nauw aan op het verhaal dat je eigenlijk niet eens door hebt dat je niet meer leest, maar gewoon kijkt. Het is erg bijzonder om te zien hoe iemand een verhaal zo mooi kan tekenen.

Het verhaal zelf is ook erg interessant. Hugo’s vader is overleden en hoopt dat met de Automaton, een mechanisch poppetje, een boodschap van zijn vader doorkomt. Hij moet op zoek naar de sleutel en als hij eenmaal de sleutel gevonden heeft, moet hij hem ook nog te pakken zien te krijgen. Spannend!

Ik denk dat dit verhaal inderdaad voor kinderen/jongeren rond de 10 en 12 jaar erg leuk is om te lezen. Maar ik heb er ook zeker van genoten! Dit boek komt op mijn favorietenlijstje. Het is een ervaring die je niet vaak zal ervaren. Gewoon doen dus!