Recensie – De Test

Recensie – De TestDe test by Joelle Charbonneau, Carolien Metaal
Published by Karakter on October 2nd 2013
Pages: 384

Malencia Vale wil niets liever dan uitverkoren worden voor De test. Ieder jaar worden uit de eindexamenkandidaten de beste studenten gekozen die hun kolonie Vijf Meren mogen vertegenwoordigen tijdens De test in de hoofdstad Tosu City. Van de bijna tweehonderd kandidaten mogen alleen zij die slagen doorstromen naar de universiteit om klaargestoomd te worden tot de toekomstige leiders van het Verenigde Gemenebest.Tot haar grote vreugde is Cia een van de uitverkorenen, maar haar blijdschap verandert snel in bezorgdheid als haar vader haar de avond voor haar vertrek vertelt over zijn ervaringen gedurende De test. Hij herinnert zich slechts flarden, maar heeft wel zijn leven lang nachtmerries over de gebeurtenissen van vijfentwintig jaar eerder.Gewaarschuwd door haar vader vertrekt Cia naar de hoofdstad waar De test zal plaatsvinden. Al snel komt ze tot de ontdekking dat haar vaders waarschuwingen terecht waren en dat ze op zichzelf aangewezen is, als haar kamergenoot haar probeert te vermoorden en de inhoud van de diverse testen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van haar vragen.

Volgens Bol.com zou “De Test” de nieuwe Hogerspelen of Inwijding moeten zijn. Dit is best wel een groot compliment, als je bekijkt hoe groot de andere twee series geworden zijn. Ik was dus ook heel erg nieuwsgierig, maar er werd in de blogs die ik lees niet overdreven veel aandacht aan besteed. En dat vind ik vooral erg mooi aan boeken: boeken die (nog) niet overdreven bekend zijn, zijn vaak de mooiste.

Ik begon dit boek met weinig voorkennis, alleen dit stukje op bol.com had ik gelezen. Ik wist ook nog niets over de schrijfster, haar schrijfstijl of de trilogie in het algemeen. Het begin van het boek was nogal rustig, ik kon mezelf er niet toe aanzetten om verder te lezen (maar dit heb ik de afgelopen tijd met élk boek gehad wat ik las, dus ik denk dat dat gewoon aan mij ligt..), maar vanaf de echte test, is de spanning om te snijden. Zeker het vierde deel van de test is geweldig beschreven.

De personages zijn goed uitgewerkt. Ik mag Cia wel, ik zou veel van de dingen die zij doet ook doen en ze zou ook een hele goede vriendin van me kunnen zijn. Ze is superslim en kan goed logisch nadenken. Ook Tomas en de andere personages zijn goed te volgen. Je leert in het boek om niemand te vertrouwen, precies zoals Cia’s vader zegt voordat ze aan de Test gaat deelnemen. En toch kan je het niet voorkomen dat je toch nog in de maling genomen wordt. Ik zat echt met open mond te schreeuwen naar deze pagina’s. Vreselijk.

Er is veel spanning in het verhaal. Zoveel dat het me de dagen nadat ik het boek uitlas niet los kon laten. Charbonneau heeft hier echt een pluspunt mee gemaakt, want dit verhaal zonder de spanning zou helemaal niets zijn.

Ik vond het een mooi boek na het wat moeilijke begin. Een aanrader voor iedereen die van dystopische young adults houdt! Ik hoop vurig dat dit boek ooit verfilmd wordt, want dan zal het een echte bioscoophit worden.