Recensie – De Sprookjesverteller

Recensie – De SprookjesvertellerDe sprookjesverteller by Antonia Michaelis
Published by Lemniscaat on February 8th 2017
Pages: 366

Abel is een jongen waar je het beste met een grote boog omheen kunt lopen: asociaal, een spijbelaar en een drugsdealer. Anna is dan ook heel verbaasd als ze hem op een dag aan zijn zusje een prachtig sprookje hoort vertellen. Anna wordt op slag verliefd op deze mysterieuze jongen die twee kanten lijkt te hebben, én ze wordt gevangen door het sprookje dat Abel vertelt. Maar de vertelling wordt steeds zwarter - en als er doden in het verhaal vallen, duikt ook in de werkelijkheid het eerste lijk op... Wat is er waar van het sprookje en wie is Abel echt?
-- vertaald uit het Duits door Merel de Vink

Ik wil uitgeverij Lemniscaat enorm bedanken voor een recensie-exemplaar van dit boek!

‘De Sprookjesverteller’ is een verhaal over Anna, een stil en rustig meisje die het liefst over van alles nadenkt, en over Abel, de Poolse straatventer waar ieder mens met een gezond verstand omheen zou lopen. Het verrassende is dus ook dat wanneer Anna een pop vindt in de aula van haar klas, Abel hem graag terug wil. Anna besluit hem te volgen, want ze weet niet wat zo’n stoere jongen met een pop moet, en al snel ziet ze Abel met zijn zusje Micha. Abel vertelt Micha een sprookje over een kleine prinses en Anna vangt dit op. Ze had zich nooit kunnen bedenken dat dit sprookje alles op z’n kop zou zetten. Want hoe verder ze in het sprookje verzeild raakt, hoe meer het sprookje lijkt op de waarheid. Maar pas wanneer er doden vallen in het sprookje en later ook het eerste lijk in het echte leven gevonden wordt, weet Anna dat ze niet meer terug kan.

Laat je niet misleiden door de cover. Hij ziet er misschien wat kinderlijk uit, met de vrolijke tekeningetjes, maar het duistere randje om de cover geeft eigenlijk pas weer wat het boek echt bevat. ‘De Sprookjesverteller’  begint als een cliché ‘bad boy meets shy girl-romance’, maar niets is minder waar. Het sprookje van Abel brengt veel meer met zich mee dan een fantasieverhaal ooit zou kunnen doen. Het verhaal is duister, krachtig en beklemmend spannend. Het houdt je in zijn greep door de verwarring over de daders en de vraag in hoeverre het sprookje echt is, of puur fictief.

De personages zijn perfect gekozen door Michaelis. Anna ondergaat een enorme groei in het boek: van verlegen, klein meisje naar een jonge vrouw die zeker in het leven durft te staan. Abel is aan het einde niet meer wat hij aan het begin van het boek leek. Je valt met elke bladzijde verder voor deze bijzondere jongen en het is dus ook niet gek dat Anna tot over haar oren verliefd wordt op deze jongen. Maar het mooiste personage uit het boek is absoluut Micha, het jongere zusje van Abel. Als zij je hart niet gestolen heeft nadat je het boek las, dan denk ik dat niemand dat zal doen. De liefde tussen deze drie personages, de isolatie waar ze in belanden, maar daarbij ook de kracht die ze daar juist uithalen is zo prachtig en zo bijzonder, het is bijna niet te geloven.

Verwacht van dit boek geen lichte kost. Op sommige stukken is het lastig te begrijpen, bijvoorbeeld door de switch tussen de realiteit en het sprookje. Terwijl je het boek leest, zul je over meer nadenken dan alleen over de letters op papier. Dit boek doet iets met je. Het zal je pijn doen tot op het bot, ontroeren tot op je ziel, maar het zal je ook vullen met liefde. Alles wat je met dit boek krijgt, hoef je nooit meer los te laten. Een boek als dit is er nog niet in de YA-sector, dus grijp je kans en ontdek dit bijzondere boek!