Recensie – De Paladijnse Voorspelling

Recensie – De Paladijnse VoorspellingDe Paladijnse Voorspelling by Mark Frost
Published by Karakter Uitgevers on February 12th 2015
Pages: 560

Will West doet zijn best om onder de radar te blijven. Op verzoek van zijn ouders zorgt hij ervoor dat zijn cijfers gemiddeld zijn en dat hij tijdens de gymlessen niet opvalt. Maar dan begaat hij een slippertje en haalt hij per ongeluk het hoogste cijfer op een landelijk examen en wordt hij gerekruteerd voor een exclusieve en mysterieuze particuliere school.
Tegelijkertijd, de vraag is of het toeval is of niet, krijgt Will in de gaten dat hij gevolgd wordt door mannen met donkere hoeden die rondrijden in zwarte auto’s en een ernstige bedreiging voor zijn familie vormen. Will heeft geen andere keus dan te vluchten naar The Center, waar hij leert om met zijn verborgen talenten fysieke en mentale prestaties te leveren die voor een gewone sterveling onmogelijk zijn.
Wat volgt is een opeenvolging van gebeurtenissen en een serie onthullingen die Will doen inzien dat zijn vaardigheden hem in het hart plaatsen van een duizenden jaren oude strijd tussen twee reusachtige machten…

Om te beginnen wil ik Karakter Uitgevers heel erg bedanken voor het toesturen van een recensie-exemplaar van zowel dit boek als deel 2 in deze reeks (De Ondergrondse Orde), waar ik snel in ga beginnen!

Toen ik het boek in handen had, viel het me natuurlijk meteen op wat een dik boek dit is! Ik verwachtte hem veel dunner, dus ik keek er zeker wel even van op. Ik ben namelijk (in tegenstelling tot veel van jullie) niet zo’n grote fan van dikke boeken, omdat ze vaak de neiging hebben een beetje langdradig te worden. Maar ik had wel enorm veel zin om te beginnen aan deze reeks, dus met een paar twijfels begon ik aan dit boek.

Vanaf de eerste bladzijden merk je al de kracht van Mark Frost: hij trekt je bijna de pagina’s in en laat je het verhaal niet zomaar lezen, maar eerder absorberen. Vanaf de eerste bladzijde (wat zeg ik, vanaf de eerste letter!) voel je de spanning opbouwen tussen de regels door en al na een paar bladzijden spat het uiteen en voor je het weet zit je zo honderd bladzijden verder!

Maar naarmate je verder leest, gebeurt het toch: het wordt een beetje saai. Er zijn hele hoge spanningspieken en weliswaar minder diepe spanningsdalen, maar toch zijn ze er wel. Kleine dipjes in het verhaal. Als je dan toch zo in het verhaal zit, wil je eigenlijk Will zo’n drie hoofdstukken verder duwen, zodat we weer wat spannends gaan beleven. Maar als er steeds van die kleine dipjes zijn, dan zijn bijna 600 bladzijden wel veel.

Misschien lag het ook een beetje aan mij, want ik snapte nog niet heel veel van het ‘Andere Team’ en de strijd tussen de twee grote machten. Zelfs niet aan het einde van het boek, als ik zo eerlijk mag zijn. Maar de aspecten die Mark Frost gebruikt om zijn verhaal te ondersteunen zijn super tof en maken het verhaal wel helemaal compleet, zoals de kleine hints die verborgen liggen in het verhaal, de manier hoe de vrienden samenwerken en de ontknopingen die altijd net iets anders zijn dan je zou verwachten.

Over vrienden gesproken, Will’s nieuwe vrienden zijn heel erg tof. Ik ben vooral erg blij met Ajay, hij maakt het verhaal net iets slimmer ;). Brooke is lief, maar Elise vind ik persoonlijk nog leuker, omdat ze niet zo lief is. Heerlijk hoe al deze mensen zo goed op elkaar ingespeeld zijn!

Het einde van het verhaal is heel sterk. Frost heeft ervoor gekozen om alle spanning aan het einde van het verhaal in een mega-climax te laten eindigen en geloof me: als je het boek dicht slaat, heb je echt nog een half uur nodig om bij te komen.

Deel twee zou ik ook snel gaan lezen, maar door een iets verkeerde planning (oftewel: dit boek wat me iets meer tijd kostte dan ik had verwacht) moet hij even een beetje opschuiven. Hopelijk lees ik hem toch deze maand, en anders in oktober, uit. Dit boek is ook minder dik (zo’n 200 bladzijden minder), dus daar vlieg ik waarschijnlijk sneller doorheen.

De Paladijnse Voorspelling is een leuke fantasy-read, geschreven vanuit het perspectief van een jongen (waardoor het zeker voor jongens een grote aanrader is), met wat kleine verbeterpunten, maar het boek is gewoon heel erg goed. Pak hem op als je even de tijd hebt! <3