Recensie – De One

Recensie – De OneDe one by Kiera Cass, Hanneke van Soest
Published by Van Goor on November 5th 2014
Pages: 264

De selectie heeft het leven van 35 meisjes voorgoed veranderd. En nu is de tijd aangebroken dat er een winnaar wordt gekozen. America had nooit durven hopen dat ze kans maakte op de kroon of om het hart van prins Maxon te kunnen veroveren. Maar nu de competitie haar einde nadert en de bedreigingen van buiten de paleismuren steeds gewelddadiger worden, realiseert America zich hoeveel ze heeft te verliezen en hoe hard ze moet vechten voor de toekomst die ze wil.

Hoe het kan weet ik niet, maar dit boek vond ik nog verslavender dan de vorige delen! Ik vloog al door De Selectie en De Elite heen, maar toen ik De One begon, kon ik hem niet meer loslaten! Het is wel erg voorspelbaar allemaal.. Toen ik het eerste boek oppakte, had ik het meeste van het verhaal je al zo kunnen vertellen. Natuurlijk zijn er wel scenes die ik niet had kunnen voorzien, maar de rode draad is duidelijk.

America… Ik denk dat ik niet eens meer woorden aan haar ga vuilmaken. Als je mijn vorige recensies hebt gelezen, weet je dat ik haar gewoon niet leuk vind. Ik moet wel zeggen dat ze in dit boek eindelijk eens een beetje na gaat denken, maar ze twijfelt nog steeds zo (die twijfel snap ik gewoon niet, Maxon, duh.) dat het echt irritant blijft om vanuit haar te lezen.

De rebellen zijn wel een grote toevoeging aan het verhaal. Hierdoor wordt het verhaal een beetje afgeleid van America’s grote probleem en hebben we iets anders om ons zorgen om te maken. Yay, ik hou van rebellen. Om nou te zeggen dat dit boek vol met actie zat is misschien ook wat overdreven, maar het is al een stuk beter dan De Selectie en De Elite.

Ik geef dit boek uit eindelijk vijf sterren, omdat het verhaal zo veel beter is dan hoe het begon. Het verhaal heeft zo’n grote groei en vele veranderingen doorgemaakt. Iets wat mij echt heel erg gelukkig maakt. Het verhaal blijft erg origineel en erg vermakelijk. Het gekke vond ik, toen ik dit boek dichtsloeg, dat ik het gevoel had dat ik een deel van mijn familie was kwijtgeraakt. Ik wist niet dat ik zo ver in het verhaal zat. Ik denk dat dit de charme is van de boeken van Kiera Cass.