Recensie – De Kroon

Recensie – De KroonDe Kroon by Kiera Cass
Published by Van Goor on May 4th 2016
Pages: 240

Het vijfde en laatste deel van de Selection-serie!
Twintig jaar zijn verstreken sinds America Singer en prins Maxon verliefd werden. Nu is hun dochter Eadlyn de eerste prinses die haar eigen Selectie houdt.
Eadlyn had niet gedacht dat ze een partner zou vinden tussen de 35 kandidaten, laat staan haar ware liefde. Maar soms word je verrast door je eigen hart, en nu moet Eadlyn een nog moeilijker en belangrijker keuze maken dan ze ooit voor mogelijk had gehouden.

Nadat ik De Prinses uit had, wilde ik eigenlijk meteen doorlezen in De Kroon. Maar helaas, de bibliotheek had het boek nog niet binnen, dus ik moest WACHTEN. Ik houd niet van wachten. Dus na duizend keer aanvragen, de website checken en daarna mijn mail checken, kwam hij eindelijk binnen: vlak voor ik op vakantie ging naar Parijs! Dus ik kon deze mooi in mijn tas meenemen (die later gestolen werd, outch..) om er van te smullen op vakantie.

Het is toch iets bijzonders met De Selectie: eigenlijk vind ik het helemaal niet hele goede boeken. Het is maar een beetje meh, slecht plot, niet goed doordachte karakters, etc. Maar toch wil ik altijd doorlezen en altijd het vervolg oppakken. Het verbaasde me dus weer dat ik zo enthousiast was en hierdoor was ik misschien een beetje teleurgesteld toen ik erin begon. Of misschien moet ik eerder zeggen: ik werd weer met mijn beide benen op de grond gezet.

Eadlyn is nog steeds niet echt heel tof, al vind ik het mooi dat ze steeds volwassener wordt in dit boek. Ze is nog steeds redelijk verwend en ze maakt keuzes alsof ze alleen op de wereld is, maar ze denkt in dit boek weer een beetje na. Gelukkig.

In dit boek kreeg ik al snel een voorkeur voor 1 jongeman en eigenlijk is dit onvermijdelijk. Kiera Cass heeft ons letterlijk als schapen dezelfde kant op gedreven, er zijn maar weinig mensen die verliefd zijn geworden op een andere jongen dan diegene waar ik voor zou kiezen. Dit vind ik jammer, want hierdoor komt ze er wel heel makkelijk vanaf. Met een beetje competitie zou het boek een stuk leuker zijn, maar iedereen valt al af door een bepaalde reden.

Ook heb ik mixed feelings bij de diversiteit die ze in het boek heeft ‘gepropt’. Nu wil ik niet te veel verklappen, maar de jongens blijken niet zo vol voor Eadlyn te gaan als je aan het begin zou denken. Het lijkt alsof Cass dit ingefluisterd is en het ‘er dan maar in moest’, waardoor het totaal niet meer geloofwaardig is. Maar aan de andere kant: niet iedereen is hetzelfde, dus waarom zou dat niet in het boek moeten kunnen?

Zoals ik al bij de vorige delen aangaf: Kiera Cass heeft het voordeel dat ze zo verslavend kan schrijven. Je blijft dit boek maar lezen, lezen en nog meer lezen, terwijl je het misschien niet het beste boek ooit vindt. Het heeft iets leuks, iets herkenbaars, maar toch ook iets ongrijpbaars. En dat is de charme van deze reeks. Nu het laatste boek uit is, vind ik het ook wel mooi geweest. Op naar nieuwe verhalen van Kiera Cass met, als het kan, iets betere hoofdpersonages. Maar voor nu: een krappe vier sterren voor De Kroon!