Recensie – De Kristallen Sleutel

Recensie – De Kristallen SleutelDe kristallen sleutel by Manon Spierenburg
on October 15th 2015
Pages: 288

Vier jongeren en twee volwassenen worden wakker in een vreemd oerwoud. Hebben ze soms een vliegtuigcrash overleefd? Maar waar zijn de brokstukken dan? Ze trekken door het woud, op zoek naar antwoorden. De 12-jarige Olivia heeft het onheilspellende gevoel dat ze iets belangrijks over het hoofd zien. Wie is bijvoorbeeld de vrouw die telkens in haar herinneringen opduikt? En hoe komt het dat ze elkaar kunnen verstaan, terwijl ze ieder een andere taal spreken? Langzaam maar zeker begint het Olivia en de anderen te dagen. De waarheid is ijzingwekkender dan ze dachten, en ze willen niets liever dan terug naar huis gaan. Maar daarvoor moeten ze eerst hun grootste angsten en diepste geheimen onder ogen zien...
Een legendarisch avontuur over een spannende zoektocht in een wonderbaarlijke, parallelle wereld. Verrassend, meeslepend en nagelbijtend spannend!

Ik had het voorrecht om Manon Spierenburg te mogen ontmoeten op het VIB YA Event van uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Ze is een hele toffe vrouw en ik heb erg genoten van haar presentatie. Het enige nadeel was dat zij ons een spoiler meegaf over het hele boek: iets wat me niet meer los heeft kunnen laten en wat eigenlijk de eerste helft van het verhaal een beetje verpest heeft. Bummer!

De karakters in De Kristallen Sleutel zijn erg typisch, maar erg leuk. Soms vond ik het een beetje vervelend dat de karakters te veel in hun hokje blijven en altijd maar hetzelfde gedrag vertonen, maar ik vond ze wel erg leuk gekozen. Het grootste gedeelte van het verhaal wordt beschreven door de ogen van Olivia en Erdim, maar er wordt veel van perspectief gewisseld. Dit is soms lastig, maar in dit boek vond ik het juist wel erg verfrissend!

Iets waar ik moeite mee had, was het feit dat Olivia pas 12 was en de tweeling pas 10, terwijl ze zich veel ouder voordoen. Erdim is 16 en hij komt wel aardig overeen met zijn leeftijd. Het ergste vind ik nog de romantische spanning tussen Olivia en twee (!) heren die een stukje ouder zijn dan haar. Nogmaals, ze is pas 12. Hoe dan?!

Ik miste de spanning een beetje in het boek. Misschien komt dat dus ook omdat ik de plottwist al wist, maar er gebeurde naar mijn mening iets te weinig. Het concept van het verhaal is wél erg tof en dit wordt ook steeds beter naarmate het verhaal vordert. Soms is het een beetje verwarrend allemaal, maar over het algemeen is het een heel leuk idee. De flashbacks die Manon erin heeft gestopt, maken het wel een stuk leuker om te lezen.

Ik denk dat er een stuk meer uit dit verhaal gehaald had kunnen worden. Meer spanning, meer events… Het had iets uitgebreider gemogen voor mij. Dit was zeker een verhaal voor jongere mensen, wat op zich geen probleem is, maar je moet je er even op instellen. Desalniettemin wil ik deel twee (en drie waarschijnlijk ook) zeker lezen en ik kan ook niet wachten op de tv-serie die binnenkort op televisie komt!