Recensie – De Jongen Met De Lege Ogen

Recensie – De Jongen Met De Lege OgenDe jongen met de lege ogen by Jonathan Stroud
Published by L.S. Amsterdam on September 12th 2016
Pages: 368

Lockwood & Co zijn terug in De jongen met de lege ogen, het derde deel in de serie van Jonathan Stroud. Origineel, heel erg spannend en vol humor, en voor iedereen die heeft genoten van Harry Potter, De grijze jagers en de boeken van Rick Riordan.
Lockwood & Co is misschien wel het kleinste, meest ongeorganiseerde bureau dat op geesten jaagt. Maar de medewerkers - Lockwood, Lucy en George - hebben talent. En ze hebben succes.In De jongen met de lege ogen krijgen de agenten te maken met een enorme geestenuitbraak die Londen in zijn greep houdt. Scotland Yard kan de bestrijding niet meer aan en de bevolking is doodsbang. De bron van dit kwaad lijkt zich schuil te houden in de ruïnes van een middeleeuwse kerker. Om de gruwelijke verschijningen te laten stoppen, moeten Lockwood, Lucy en George samenwerken. Met hun gehate concurrenten, en met elkaar. Kunnen zij hun persoonlijke vetes opzijzetten? Zal het ze lukken om de geesten te verjagen? De duistere waarschuwingen van de Fluisterende Schedel voorspellen iets verschrikkelijks...

Deze recensie heeft veel te lang op zich laten wachten. Laat ik daar maar mee beginnen, want het is waar. Luitingh-Sijthoff stuurde me begin oktober een recensie-exemplaar op (heeeel erg bedankt! <3) en ik begon er ook meteen aan, maar toch had ik dit beter niet kunnen doen. Ik merkte meteen dat ik niet ‘de goede bui’ had voor dit boek, dus het duurde erg lang voor ik dit boek uit had.

De eerdere boeken in deze reeks vond ik echt fantastisch, ik gaf zowel De Schreeuwende Wenteltrap als De Fluisterende Schedel vijf sterren. Ik kon het bijna niet geloven, want over het algemeen vind ik vaak één boek in een reeks heel erg goed, en de rest wat minder. Ik voelde het dus een beetje aankomen, want ik vond dit deel dus een beetje minder.

Lockwood & Co. blijft een geweldig team. Zelfs nu ze met een nieuw teamlid werken, blijft de humor gegarandeerd. Je merkt wel dat de teamleden in dit boek iets ouder worden, nieuwe onderwerpen komen aan bod. Jaloezie, concurrentie en zelfs een beetje romantiek, het wordt allemaal naar een hoger niveau getild. Het is leuk om te zien hoe je zo vergroeid kan raken met de personages, hoe voorspelbaar ze soms worden omdat ze net als familie beginnen te voelen. Maar Jonathan Stroud zou zichzelf niet zijn als hij de personages net niet tot het uiterste zou drijven!

Het leuke aan dit deel is dat het verhaal meer body krijgt. Je leest niet alleen over Lockwood & Co. en de klussen die ze klaren, maar ook de hele wereld er omheen begint zich te ontvouwen. Zo las je in deel 1 en 2 wel wat over Kipps en andere teams, maar in dit deel blijkt er een enorme geestenplaag in Engeland te woedden.. Poeh! Ik vond het echt een hele toevoeging in het verhaal, maar aan de andere kant leidde het misschien een beetje af van het oorspronkelijke verhaal, wat me in deel 1 en 2 zo trok. Gelukkig weet Stroud het allemaal wel in elkaar te vlechten.

Zoals ik eerder aangaf, vond ik dit deel wat minder dan de eerdere delen. Mijn bui stond er niet naar, maar misschien miste ik ook gewoon net de spanning, waardoor ik wat minder hooked was aan dit boek. Maar buiten dit is en blijft Lockwood & Co. één van mijn favoriete series en als je deze boeken nog niet hebt opgepakt, hoop ik zeker dat je dit nog gaat doen!