Recensie – De Jacht

Recensie – De JachtDe Jacht by Megan Shepherd
Published by Van Goor on July 14th 2016
Pages: 304

Het bloedstollende vervolg op The Cage!

Na hun mislukte ontsnappingspoging zijn Cora, Lucky en Mali gedegradeerd naar het laagste niveau van gevangenschap. Ze worden samen met wilde dieren en ander menselijk uitschot in een safari-achtige omgeving geplaatst. Daar moeten ze nieuwe Kindred dienen en nieuwe regels volgen. Ondertussen zijn Nok en Rolf verplaatst naar een gigantisch poppenhuis, waar ze dag en nacht geobserveerd worden door Verwanten-wetenschappers die geïnteresseerd zijn in Noks zwangerschap. En Leon, de enige die daadwerkelijk ontsnapt is, heeft een team gevormd met schurkachtige zwartemarkthandelaren. Gescheiden van elkaar proberen Cora en de anderen in leven te blijven, terwijl ze constant in de gaten worden gehouden. Als Cassian in het geheim aanbiedt om Cora’s psychische vaardigheden te ontwikkelen, moet Cora razendsnel beslissen of ze hem nog durft te vertrouwen of dat ze liever zelf haar vrijheid afdwingt.

De jacht is het tweede deel in the Cage serie, waarin de hoofdpersonen van het eerste boek niet meer samen zijn. Na hun mislukte ontsnappingspoging zijn ze allemaal verspreid van elkaar. Ook dit verhaal wordt geschreven in verschillende perspectieven. Het gaat verder zonder “terugblik” naar het eerste boek, maar dat is niet vervelend. Je zit er namelijk zo weer in!

In het begin vond ik het verhaal heel traag op gang komen, waardoor het best een tijd heeft geduurd voordat ik het boek uit had. Dat had ook te maken met de verschillende perspectieven, maar dat had ik met deel één ook last van. Vergeleken met the Cage zat hier veel minder actie en spannende elementen in, waardoor je echt door wilde lezen. Dat vond ik jammer maar dit boek had ook zo z’n eigen ding.

Gaande het verhaal kom je overigens steeds meer te weten en wordt het soms ook ingewikkelder, maar dat maakt het wel spannender. Het fascinerende eraan vind ik dat we net zoals de personages in het boek geen idee hebben wat er allemaal is gebeurd met de wereld zoals wij/zij het kennen.

Er werden in dit boek een hoop nieuwe personages geïntroduceerd met een hoop nieuwe namen.  Het verhaal brengt heel veel vragen met zich mee, de ene keer wordt het zo beantwoordt maar de andere keer roept het nog meer vragen op. Cora heeft meer contact met de leidinggevenden waardoor je als lezer steeds meer te weten krijgt te komen in tegenstelling tot bijvoorbeeld Lucky of Mali.

Er gebeurd weer zoveel in dit boek, je gaat personages meer waarderen, zelfs Léon, die ik in het eerste deel een beetje tegen vond vallen. Cora kon ik ook meer waarderen deze keer. Dat was wel prettig! De verschillen tussen het leven in the Cage en in de jacht zijn heel groot. Daar waar ze nog vooral bestudeerd werden, moeten ze nu elke dag vrezen voor hun leven.

Megan weet heel goed de verschillende gevaren neer te zetten en te omschrijven. Zo zijn hun ‘nieuwe’ levens heel gedetailleerd neergezet. Ook in dit deel is de spanning tussen Cora en Cassian( zelfs hun namen klinken leuk, nee oke we gaan maar weer verder met het serieuze haha) weer aanwezig. Ondanks het feit dat ze ‘m nog steeds niet vertrouwd.

Er komen nieuwe geheimen aan het licht en richting het einde van het boek gebeurd er iets waardoor er een grote cliffhanger ontstaat. Daardoor wil ik dus heeeeel graag door met deel drie.. Ik wil jullie het liefst alles vertellen over het boek maar dan verklap ik te veel en dat moeten we ook niet hebben. Al met al vond ik het een leuk boek om te lezen en juist door de verschillende aspecten en gebeurtenissen ben ik erg benieuwd naar het derde deel.