Recensie – De Hongerspelen

Recensie – De HongerspelenDe Hongerspelen by Suzanne Collins, Maria Postema
Published by Van Goor on October 1th 2010
Pages: 339

Katniss Everdeen woont in het 12e en armste district van Panem, het land dat ooit bekendstond als Noord-Amerika. Met haar moeder en haar zusje Prim leidt ze een armoedig leven, getekend door het keiharde regime van het welvarende Capitool. Jaarlijks worden de Hongerspelen uitgevaardigd: 24 door loting aangewezen tributen, een jongen en een meisje uit elk district, gaan een strijd op leven en dood met elkaar aan. En dit jaar wordt Prim uitgeloot... Katniss weet dat de Hongerspelen een doodvonnis voor haar jonge zusje betekenen en besluit haar plek in te nemen. Onder het oog van de hele bevolking van Panem, die de strijd als bron van vermaak volgt, begeeft ze zich in de gemanipuleerde arena.
Gevangen in een meedogenloos web van bruut geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici komt Katniss voor de keus staan: hoe ver zal ze gaan om te overleven?

Zoals veel mensen had ik dit boek al een keer gelezen, maar aangezien ik nog nooit boek drie uitgelezen heb (schaamschaam…) en de derde film er nu bijna aan zit te komen, moest ik toch maar weer opnieuw beginnen aan deze geweldige reeks.

Ja, ik kan alleen maar zeggen dat dit boek de hype meer dan waard is. Ik denk dat van alle boeken die ik heb gelezen, dit een van mijn favorieten is, als het niet mijn nummer 1 is.

De omgeving is geweldig geschetst. Je hebt het gevoel dat je in Panem woont, in Panem leeft. De personages zijn goed uitgewerkt. Mijn favoriete personage is met stipt Effie. Ik ben een beetje bevoorrecht, omdat ik deel twee al gelezen heb, maar ik weet hoe Effie gaat zijn. En daarom kan ik haar in deel 1 ook zo goed waarderen. Een klein nadeel? Gale. Ik ben onvoorwaardelijk, tot de dood ons scheidt, nooit meer te veranderen #TeamPeeta. Zo. Daar. Nu weten jullie het ook. Gale mag dan in de film gespeeld worden door de goddelijke Liam Hemsworth, maar toch. Zijn personage is zo vervelend, bijna irritant. Zo’n wel-niet-relatie, waarin ze om elkaar heen draaien. Nee. Nee, Katniss, je bent van Peeta.

Het boek is dystopische science-fiction, met de nadruk op fiction, maar de fantasie in het boek is goed gedoseerd. Het zijn geen vliegende elfjes en dergelijke, het zou allemaal zo kunnen gebeuren later. Er zijn dingen die op dit moment niet kunnen gebeuren, maar wie weet met de technologie later… Ik hoop in ieder geval dat dit bij ons nooit zal gebeuren, ik zou nog voor de Spelen begonnen al dood zijn volgensmij.

Collins heeft me vaak verrast. Oke, ik wist het nog van de vorige keer dat ik het boek las. Maar ook toen gebeurden er dingen die ik gewoon echt niet verwachtte. En ik denk dat dat het boek zo sterk maakt. Als je de achterkant leest, verwacht je geen enkele gebeurtenis die gaat komen. Het is gewoon prachtig, echt prachtig.