Recensie – De Griezelbus 1

Recensie – De Griezelbus 1De griezelbus 1 by Paul van Loon, Hugo van Look
Published by Leopold on March 5th 2009
Pages: 147

In de Kinderboekenweek nodigt de bekende schrijver P. Onnnoval een klas uit voor een speciale tocht met zijn griezelbus. Tijdens de rit leest hij griezelverhalen voor uit zijn nieuwe boek. Bij elk verhaal hoort een voorwerp dat heel onschuldig lijkt.Naarmate de tocht vordert, blijkt dat iemand in de bus een akelig geheim heeft. Of zijn er meer di iets verbergen?
De griezelbus rijdt rechtstreeks naar de Andere Werkelijkheid van Paul van Loon. Durf jij in te stappen?

Oké, deze recensie had je misschien niet van mij verwacht. Het is tijd om iets op te biechten aan jullie: ik ben zelf een enorme fan van kinderboeken, vooral in de leeftijdscategorie 10 tot en met 15 jaar. Zo wil ik binnenkort opnieuw beginnen aan de Hoe Overleef Ik…-serie van Francine Oomen en zoals je merkt De Griezelbus-serie van Paul van Loon. Zeker met mijn kleine zusje (ze is nu 8 jaar, ik bedoel, een leesfreak als zus moet haar toch wel de beste boeken voor haar leeftijd kunnen aanwijzen), maar ook met mijn toekomstdroom in mijn achterhoofd is dit gewoon een leuke extra uitdaging.

En nu komt het moeilijkste gedeelte: wat moet ik er nu nog over zeggen? Dit is een heerlijk spannend boek (voor kinderen misschien wel eng te noemen) met verschillende griezelverhalen die je, als je goed kunt onthouden, zo bij het kampvuur op schoolkamp kunt vertellen. Op een donkere avond midden in het bos zou je zo je vriendjes en vriendinnetjes de stuipen op het lijf kunnen jagen.

Paul van Loon is een van de beste Nederlandse kinderboekenschrijvers naar mijn mening. Hij heeft ruim 110 boeken geschreven op dit moment die al in vele talen zijn vertaald (niet in het Engels, dat vind ik nog best schandalig). Zo kunnen bijvoorbeeld ook Japanse en Scandinavische kinderen genieten van De Griezelbus en Dolfje Weerwolfje.

Ik heb vroeger alleen dit deel van De Griezelbus gelezen en ik had toen al een enorme liefde voor Liselore en dat is niet overgegaan. Ik ben zelf erg benieuwd naar de volgende delen, aangezien Onnoval (de bekende schrijver) het einde van dit verhaal waarschijnlijk niet erg leuk had gevonden. Ik ga dus snel deel twee lezen.

Ik geef dit boek toch maar een 6.5, omdat het natuurlijk vrij kinderlijk geschreven is en naar mijn mening véél te dun is. Het kan zeker niet tippen aan de grote young adults van dit moment, maar wil je even niet te veel nadenken bij een boek en is een chicklit te romantisch voor het moment, pak dan eens dit kinderboek. Het zal je verbazingwekkend interesseren.

6