Recensie – De Fluisterende Schedel

Recensie – De Fluisterende SchedelDe fluisterende schedel by Jonathan Stroud
Published by L.S. Amsterdam on September 17th 2015
Pages: 414

Na het donker de bel luiden en wachten achter de ijzeren lijn.Griezels en geesten pas op! Lockwood & Co is terug!Dankzij hun spectaculaire succes met de Schreeuwende Wenteltrap is Lockwood & Co nu een van de meest gevraagde bureaus voor paranormaal onderzoek in Londen. Hun nieuwe zaak begint op een geplaagd kerkhof, waar de ijzeren grafkist van een sinistere arts wordt opgegraven. Zoals gewoonlijk is Lockwood vol vertrouwen over de afloop. En zoals gewoonlijk gaat alles fout: er komt een huiveringwekkende geest vrij en er wordt een raadselachtig, magisch voorwerp uit de kist gestolen.Anthony, George en Lucy moeten het object terugvinden voor de verwoestende krachten ervan worden ontketend. Het is een race tegen de klok waarbij ze op de hielen worden gezeten door hun gehate rivalen van Bureau Fittes. Lukt het ze het complot te onthullen?Jonathan Stroud is een Engelse schrijver. Al van jongs af aan is hij gefascineerd door fantasy-verhalen. De Fluisterende Schedel is het tweede deel in de Lockwood & Co-serie.

Na deel 1 was het lastig om in dit boek te beginnen. Deel 1 was helemaal geweldig, daar heb ik zo van genoten! Zo goed, dat ik dacht dat deel 2 echt wel minder moest worden. Maar toen ik de epiloog las van deel 1, wist ik dat Stroud weer genoeg spanning en sensatie voor ons in petto heeft. Dit deel schijnt nog enger, spannender en mooier te zijn dan deel 1!

Het boek begint als een jekko. Je stapt in de Lockwood-trein en tjoek tjoek, daar gaan we dan! Jonathan Stroud weet je letterlijk vanaf de eerste letter te grijpen en hij laat je niet meer los. Met zijn bijzondere concept, een detective gecombineerd met paranormale horror (zegt dat al niet genoeg?!) en zijn abornale, sterke karakters kan je niet anders dan dit boek mooi te vinden.

De karakters zijn echt enorm gegroeid ten opzichte van het eerste boek. Ik vind Lucy nu best leuk en zelfs George is echt oké in dit boek. Hij laat de karakters zo groeien, zo veel leren van zichzelf en van anderen. Prachtig. En ja, ik bedoel Lockwood. Ik denk dat ik mijn eerste, officiele, fictionele crush heb gevonden, jawel! Zo erg is het tegenwoordig. God, wat wil ik graag zo’n zelfverzekerde, stoere, goedgemanierde jongeman, zo mysterieus en een tikkeltje hoogmoedig, maar vooral met een warm hart. Jup. Ik zwijmel, sorry.

Dit boek is gewoon retespannend en behoorlijk eng. Heerlijk voor rond Halloween, als je bang bent voor geesten lijkt me dit niet zo tof. Stroud schrijft levensecht en je bent gewoon bang als je de deur uitstapt om een geest tegen te komen. Het plot is ijzersterk en vrijwel niet voorspelbaar (oke misschien een beetje, maar daar hebben we het niet over…) en je wil alleen maar doorlezen. En het einde!!! God hee, ik kan niet wachten op boek drie. Ik ben fan!