Recensie – De Elite

Recensie – De EliteDe Elite by Kiera Cass
Published by Van Goor on August 1th 2014
Pages: 270

De selectie begon met 35 meisjes. Nu is de groep geslonken tot de elite. De strijd om Maxons hart wordt steeds meedogenlozer. Hoe dichter America bij de kroon komt, hoe meer ze twijfelt over de liefde. Elk moment met Maxon is als een sprookje. Maar zodra ze haar eerste liefde Aspen ziet, wordt ze overspoeld door herinneringen en hun mooie plannen samen. Terwijl America wordt verscheurd tussen haar twee toekomsten, weet de rest van de elite precies wat ze wil. America's kans om te kiezen dreigt door haar vingers te glippen.

Dit boek begint al beter dan deel één. De Selectie vond ik niet echt super, ik had er zo mijn twijfels over, maar ik besloot door te gaan en dit boek heeft me zeker verrast. Het verhaal blijft uniek, de setting (welk meisje heeft vroeger nou niet gedroomd van een sprookjeskasteel en hele grote baljurken?) en het reality-tv-aspect vind ik erg leuk.

Het grootste punt waar ik over struikelde bij De Selectie was ons hoofdpersonage, America. En nee, dit is niet beter geworden in De Elite. Ik vind America gewoon echt een irritant meisje die overal over zeurt en geen fatsoenlijke beslissingen kan nemen. Maxon blijft nogsteeds een schatje en ik ben overduidelijk Team Maxon, want ik haat Aspen. En daarom haat ik America ook. Je hebt de kans om te trouwen (of nouja, uitgekozen te worden om te trouwen) met de prins van het land die ook nog eens heel knap en heel heel heel lief is, en je twijfelt?! Damn.. Ik vond het overigens wel fijn om te zien (lezen) dat de karakters groeien in het boek. Ze worden steeds een stukje slimmer en vooral ook zekerder van zichzelf. Dit is terug te zien in zowel de hoofdpersonages als de bijpersonages, al heeft de laatste groep natuurlijk geen extreem grote groei doorgemaakt.

Ik haat het om het toe te geven, maar ondanks mijn frustraties kan ik het boek amper wegleggen. Het is extreem verslavend en ik wil alsmaar weten hoe het doorgaat. Het scheelt dat het een erg dun en luchtig boekje is, dus het leest ook nog eens lekker weg. Het boek is al een stuk serieuzer dan het eerste boek, vooral meer politiek en geografische aspecten, wat ik erg leuk vond.

Ik ben ook dol op Marlee. Ze is zo’n schatje en ze helpt America zo veel, maar natuurlijk staat er meer op het spel: namelijk Maxon. Zij is natuurlijk ook in de race om zijn hand en je merkt steeds meer dat ook zij wat met hem wil. Maar America trekt zoveel aandacht van beide jongens, dat ze geen oog heeft voor Marlee’s problemen.

Ik ben erg benieuwd naar boek drie. Dit klinkt allemaal een beetje negatief, maar op America na vind ik deze boeken erg leuk! Ik hoop dat boek drie nog beter gaat worden!