Recensie – De Eliminatie

Recensie – De EliminatieDe eliminatie by Daniëlle Bakhuis
Published by Van Goor - Best of YA on November 15th 2017
Pages: 272

Over de hele breedte van de muur zijn gifgroene letters opgelicht. Met elke tel zwelt het groen feller aan totdat het een zachte gloed de ruimte in werpt en nalaat op op onze gezichten. Ik lees de woorden op de muur één, tien, honderd keer, maar ze krijgen geen betekenis in mijn hoofd.

ELIMINEER DE HELFT OM DE ANDEREN TE LATEN LEVEN.

Ik kijk naar de andere personen en voel mijn huid in een harnas veranderen. Ik kan niet dood. Ik mag niet dood. Ik heb nauwelijks geleefd. Wanneer de zestienjarige Chleo van Doren wakker wordt in een vochtige garage weet ze meteen dat het mis is. Ze is opgesloten met negen anderen, waaronder een junk, een oude man in een rolstoel en een baby. Elimineer de helft om de anderen te laten leven, luidt de boodschap. Maar hoe overtuig je anderen ervan dat je de moeite waard bent, als je dat zelf eigenlijk niet vindt?

Chleo besluit na een ruzie met haar moeder even weg te gaan van huis en neemt na een stuk wandelen de bus naar het centrum. Het is al donker en er komt een andere bus langs dan ze gewend is, maar hij gaat naar het centrum en dus stapt ze in. Ze dommelt even weg… En het volgende moment wordt ze wakker in een vochtige, grote garage. Met negen andere mensen die toevallig in de bus zaten, gaat ze op onderzoek uit. Wanneer er op de muur oplicht ‘Elimineer de helft om de anderen te laten leven’, weet ze dat het goed mis is. Is het wel zo toevallig? Of is er meer aan de hand?

Ik kan (en wil!) mijn recensie niet anders beginnen dan met: AAAAH WAT IS DIT BOEK GOED! Zo. Dat lucht wel even op, zeg. In De Eliminatie volg je Chleo die na een ritje in een bus in een grote garage belandt samen met een aantal andere mensen. De mensen lijken niet meer van elkaar te kunnen verschillen: zo zijn er onder andere een terminaal zieke man, een hele oude man, een junk, een superster en zelfs een baby aanwezig. De personages zijn goed uitgedacht en iedereen heeft een eigen verhaal. Het is een gemêleerd gezelschap en al snel begin je sympathie te krijgen voor een aantal mensen – en dus ook sympathie te verliezen voor anderen.

Meer dan dat moet er niet over het verhaal verteld worden voor je het gaat lezen. Dit boek zit aan alle kanten steengoed in elkaar: het is erg goed in elkaar gezet en het leest als een trein. Vanaf de eerste paar bladzijden kun je het boek niet meer loslaten. Het is een geheel unieke ervaring: een groot mysterie die je ergens wél, maar ook niet wil oplossen. Chleo is een perfect personage hiervoor, ze verandert door het boek heen en als lezer leef je compleet met haar mee.

Daarnaast wil ik nog even zeggen dat Danielle Bakhuis één van de leukste mensen is die ik heb ontmoet dit jaar. Ze staat heel erg open voor contact met lezers en dus denk ik dat je haar best wel eens op evenementen als YALFest enzovoorts zal kunnen tegenkomen. Toen ik haar ontmoette, heb ik alleen maar ‘HOE DAN?!’ geschreeuwd geloof ik (niet mijn beste eerste indruk).

Wat mij betreft is De Eliminatie het beste boek dat Best Of YA dit najaar heeft gepubliceerd, maar toch lijkt het of iedereen nog een beetje huiverig is. Komt dat doordat het een Nederlandse auteur is (want op de een of andere manier geeft dat soms wat weerstand) of doordat het verhaal niet helemaal aanspreekt? Ik hoop dat ik je door deze recensie heb kunnen laten zien dat dit boek het 100% waard is. Ik verklap je vast dat dit boek in mijn top-van-2017-lijst staat!