Recensie – De Edele

Recensie – De EdeleDe edele by Taran Matharu
Published by Best of YA on November 1th 2017
Pages: 368

Er is een jaar voorbij gegaan sinds het toernooi.Fletcher en Ignatius zitten opgesloten in de kerkers van Pelt. Nu zullen ze worden berecht door de Inquisitie, een machtig instituut waarvan het bestuur niet het beste met Fletcher voor heeft.Het proces wordt verstoord door geesten uit het verleden, die schokkende onthullingen doen over Fletchers afkomst, maar hij heeft weinig tijd om erbij stil te staan. De afgestudeerden van de Vocans Academie worden diep de jungle van de orks in gestuurd, om een gevaarlijke missie te voltooien voor de koning en zijn Raad. Als ze falen, zullen de legers van de orks machtiger worden dan ooit.Met zijn vrienden Othella en Sylva aan zijn zijde, moet Fletcher zich een weg vechten naar het hart van Orkdom om Hominum van de ondergang te redden, al wordt het zijn dood.

Fletcher en Ignatius zijn na het toernooi opgesloten in de kerkers van Pelt en een jaar later worden ze berecht door de Onderzoeksraad. Dit lijkt niet in Fletchers voordeel te zijn, want de Onderzoeksraad heeft geen hoge pet van hem op. Wonder boven wonder pakt de terechtstelling anders uit dan verwacht en ontdekt Fletcher een aantal zeer belangrijke informatiestukken over zichzelf. Hij wordt meteen, samen met de andere afgestudeerden van de Vocans Academie, op een zware missie gestuurd om de orks tegen te houden. Fletcher zet alles in om zijn vrienden en zijn wereld veilig te houden.

Deel één, De Nieuweling, was een leuk boek, maar niet meer dan dat. Het was een beetje all over the place met veel potentie, maar het was net niet goed uitgewerkt. Hierdoor leek de serie een dertien-in-een-dozijn-serie te worden, wat jammer is, want Taran Matharu is één van de tofste auteurs die ik heb ontmoet. En daarbij moet gezegd worden dat de covers van deze boeken echt práchtig zijn, dus ook dat hebben ze mee. Met een klein beetje angst sloeg ik het boek open en begon ik aan deel twee.

Het verhaal begint zeer vlot: binnen no-time bevind je je weer in Pelt en leef je weer mee met Fletcher en Ignatius. Als het een tijd geleden is dat je deel één las, kan het deel rondom de Onderzoeksraad misschien wat verwarrend zijn. Gelukkig helpt Matharu je door deze delen heen door wat herhaling in de boeken te verwerken en door onduidelijkheden uit te leggen. Dat maakt het lezen een stuk fijner.

Dit deel focust zich nog meer op de ‘echte’ fantasywereld van de Summoners: Fletcher en zijn vrienden worden op missie gestuurd in het land van de orks om te zorgen dat deze groep niet groter en vijandiger wordt voor de ‘reguliere wereld’. De wereld waarin Summoners en mensen samenleven met elfen en dwergen, maar wat nog niet helemaal fatsoenlijk loopt. Het is mooi om te zien hoe Matharu er voor zorgt dat je naast de duidelijke hoofdlijn ook de onderliggende zijtakken te zien krijgt. Waarschijnlijk komen die weer verder tot uiting in het derde deel.

Als het gaat om wereldopbouw, plot en karakters, is het overduidelijk dat Matharu zichzelf overtroffen heeft met dit tweede deel. Waar er in het eerste deel een aantal steken gevallen zijn, houdt hij hier het verhaal goed onder de duim. Het verhaal is misschien nog niet zo ‘episch’ als sommige andere fantasy-series, maar voor een niet-fantasylezer zoals ik, is dit een heel erg fijn boek. Ik verwacht dat het derde deel alleen nog maar beter gaat worden, dus daar kijk ik zeker naar uit.