Recensie – De Droogte

Recensie – De DroogteDe droogte by Jane Harper, Catalien van Paassen, Willem van Paassen
Published by A.W. Bruna on February 7th 2017

Al twee jaar teistert droogte het plattelandsstadje Kiewarra. Het land verdort, het vee sterft. Men is de wanhoop nabij. De spanning wordt ondraaglijk als drie leden van een gezin dood worden aangetroffen. Luke Hadlers zelfmoord – nadat hij zijn vrouw en zesjarige zoontje van het leven beroofde – laat iedereen verbijsterd achter.
Aaron Falk keert terug naar het stadje waar hij opgroeide om de begrafenis van zijn vroegere beste vriend bij te wonen. Hij raakt daar tegen wil en dank betrokken bij het onderzoek naar de dramatische zaak. Als de vragen zich beginnen op te stapelen en het wantrouwen groeit, wordt Falk gedwongen de gemeenschap onder ogen te komen die hem twintig jaar geleden heeft verstoten.

Ik wil uitgeverij A.W. Bruna bedanken voor een vooruitexemplaar van dit geweldige boek!

Toen ik hoorde over dit boek, was ik eigenlijk al meteen verkocht. De cover is práchtig, de achterflap (zie hierboven) klinkt veelbelovend én de filmrechten zijn verkocht aan de makers van de film Gone Girl. Do I need to say more?! De vertaalrechten zijn ondertussen al verkocht aan 22 landen, dus ons kleine kikkerlandje is niet de enige die hier een bestseller in ziet. Ik was dus ook ontzettend blij toen ik dit boek mocht recenseren voor uitgeverij A.W. Bruna.

(Aaron) Falk komt na jaren terug in het dorpje waar hij is opgegroeid nadat hij het ontvluchtte doordat de gemeenschap hem en zijn familie verstootte. Het is geen fijn weerzien in Kiewarra, want hij bezoekt de begrafenis van zijn toenmalige beste vriend. Hij schoot zijn vrouw en zoontje neer en vervolgens beroofde hij zichzelf van het leven. Zijn dochtertje laat hij leven. Heel het stadje is geschokt, maar de droogte maakt het voor de mensen niet makkelijker. De spanning loopt al snel hoog op.

Het mooiste aan dit boek vond ik dat ik nog nooit zoiets als dit heb gelezen. Ja, het is een thriller en ja, we kennen genoeg thrillers waarbij de hoofdpersoon bij de politie werkt, maar toch is dit anders. De hele sfeer die dit boek met zich meebrengt sluit je helemaal in en voor je het weet strompel je over de straten van Kiewarra op zoek naar de oplossing van dit mysterie, of meerdere mysteries in één. Het verhaal, wat één onderwerp lijkt te hebben (de (zelf)moord van de Hadlers), vouwt zich al snel uit tot een web van aaneengesloten misdaden en intriges. Niets is wat het lijkt en niets lijkt wat het is.

Ik vond Falk een heel fijn personage. Het is voor hem al moeilijk zat om zijn beste vriend op zo’n gruwelijke wijze te verliezen, maar je komt er bladzijde voor bladzijde achter dat er nog veel meer speelt. Na een tijdje raak je, net als Falk, gewoon compleet de draad kwijt en dat zijn de momenten dat ik geniet van zo’n thriller. Jane Harper schrijft het zo realistisch en vlot dat je niet snel genoeg de bladzijde om kan slaan om de rest van de woorden te lezen.

Dit boek is een perfect voorbeeld van een ontzettend duister en mysterieus verhaal, zonder gruwelijk of schokkend te zijn. De karakters zijn zo uniek en prachtig uitgewerkt. Je wordt echt meegenomen naar Kiewarra, het lijkt of je de gesprekken zelf voert en de clues zelf aan het zoeken bent. Als je het boek dichtslaat, weet ik zeker dat je terugverlangt naar Kiewarra en naar de mensen die daar zijn. Je bent gewoon opgenomen in een nieuwe gemeenschap na het lezen van dit boek.

Absoluut een aanrader dus voor alle thrillerliefhebbers, maar ook voor men die een thriller vaak te gruwelijk vindt. Dit boek is ‘onderliggend spannend’, zoals ik het vaak noem: je voelt de spanning onder je huid kruipen, zonder dat je weet waar het vandaan komt. Het begin leest een beetje langzaam, hier moet je misschien even doorheen. Maar mocht je nog niet verkocht zijn, dan geef ik je bij deze de openingszin en ik durf te wedden dat je dan wel naar de boekhandel rent!

“De boerderij had de dood al vaker gezien en de vleesvliegen waren niet kieskeurig. Zij zagen weinig verschil tussen een kadaver en een lijk.”